Airbus został wybrany przez australijskie linie lotnicze Qantas na dostawcę łącznie 134 samolotów wąskokadłubowych, które odnowią flotę regionalną przewoźnika. 16 grudnia 2021 roku Qantas poinformowały, że zakupią 20 airbusów A321XL i 20 A220-300, które będą pierwszymi z zamówionych 134. Umowa sfinalizowana będzie najpóźniej do końca czerwca 2022 roku.
– To jest długoterminowy plan odnowienia floty z dostawami i płatnościami rozłożonymi na okres wykraczający poza następną dekadę. Długi czas realizacji zamówienia oznacza, że musimy podjąć decyzję już teraz. To jasny znak naszej wiary w przyszłość. Dodatkowo zabezpieczyliśmy ceny zakupu samolotów przed nadchodzącym dużym wzrostem popytu na te maszyny – powiedział w komunikacie dyrektor generalny Qantas, Alan Joyce.
B737 i B717 zastąpią wąskokadłubowce Airbusa
Oprócz zamówienia na 40 samolotów z rodziny A321XLR i A220-300 przewoźnik będzie miał możliwość skorzystania z opcji na zamówienie dodatkowych 94 maszyn wąskokadłubowych – mniejszych airbusów A220-100. W latach 2022-2029 Qantas planują odbiór 134 nowych samolotów, które zastąpią starzejące się boeingi B737-800 i B717, wycofywane z obsługi siatki połączeń przewoźnika. Linie twierdzą, że samoloty zróżnicują ich flotę regionalną, będzie można wykorzystać je w zależności od danej trasy. Dzięki efektywności ekonomicznej tych samolotów spadną koszty stałe ponoszone w trakcie wykonywania operacji lotniczych w Australii. Oba samoloty napędzane silnikami Pratt & Whitney wpłyną na zmniejszenie zużycia paliwa o 20 proc., co wypełni założenia ekologiczne postawione przez zarząd Qantas na następne lata.
Zamówienie Qantas nie wyklucza Jetstar
Ogłoszone porozumienie flagowego przewoźnika z Australii z Airbusem jest dodatkowe i nie wyklucza zamówienia od Jetstar, spółki córki Qantas, na ponad 100 samolotów z rodziny A320neo. Częścią umowy jest możliwość konwersji zamówienia wedle potrzeb przewoźników. Łączna liczba samolotów wąskokadłubowych zamówionych przez Grupę Qantas, rozdzielona pomiędzy Qantas, QantasLink i Jetstar, wyniesie 299.
W momencie finalizacji umowy będzie to największe zamówienie netto na samoloty w historii australijskiego lotnictwa. W komunikacie nie podano ceny, jaką Qantas uzgodniły z Airbusem za zamówione samoloty, lecz zaznaczono, że linie otrzymały rabat od ceny katalogowej.
O decyzji przewoźnika odnośnie do wyboru modelu samolotów, który ma gruntownie zmodernizować flotę regionalną, pisaliśmy na naszych łamach w
TYM TEKŚCIE.
Jakie trasy obsłużą A320neo i A220?
A320neo będzie przydzielony do obsługi lotów krajowych wewnątrz Australii, które obsługiwał już przez ostanie 15 lat dla taniej linii lotniczej Jetstar, będącej częścią Grupy Qantas. A220 będzie można spotkać na lotach regionalnych, ale także na dłuższych trasach pomiędzy miastami w Australii, np. z Sydney do Perth. Jak zaznaczono w komunikacie, ten samolot sprawdził się doskonale na takich trasach w Europie i Stanach Zjednoczonych. W obu samolotach zostaną zamontowane kabiny nowej generacji, które zaoferują wiele udogodnień dla pasażerów. Prezentacja nowego wnętrza odbędzie się w nadchodzących miesiącach.