Dziesięć airbusów A330-200 Qantas przejdzie częściowy retrofit. Australijskie linie lotnicze zdecydowały o instalacji nowych foteli w klasie ekonomicznej, aby ujednolicić produkt twardy w ramach szerszego programu modernizującego flotę przewoźnika z Antypodów. Warta wiele milionów dolarów inwestycja będzie zrealizowana mimo planów wycofania tego typu samolotu.
Proces odnowy floty Qantas trwa już kilkanaście miesięcy: australijski operator wycofuje leciwe samoloty –
A220 zastępują B717, gruntownie modernizowane są dwupokładowe A380. Przewoźnik zdecydował także, że A330 opuszczą flotę – ich miejsce zastąpią
A350 i B787 – lecz opóźniający się harmonogram dostaw nowych „zmusił” linie do zmodernizowania dziesięciu A330-200, które wykonują regularne połączenia do Hong Kongu, Singapuru, jak i Tokio.
Retrofit kabin mniejszych szerokokadłubowców francuskiej produkcji nie będzie jednak polegał na całościowej rearanżacji wnętrz samolotów, gdyż zainstalowane zostaną wyłącznie nowe fotele klasy ekonomicznej. Produkt biznesowy w A330 – jak zaznacza flagowiec z Australii – jest chwalony przez pasażerów. Choć fotele mają już swoje lata, nie gwarantują pożądanej prywatności, to taki sam produkt jest dostępny w A380 i B787.
Prace nad montażem ulepszonego produkt ekonomicznego rozpoczną się w połowie przyszłego roku. Retrofit wszystkich A330 powinien zakończyć się pod koniec 2026 roku, a za cały proces modernizacyjny odpowiadać będzie zakład techniczny Qantas w Brisbane. Pierwszy airbus z nową ekonomią ma wrócić na siatkę połączeń linii w grudniu 2025 roku. Celem wielomilionowej inwestycji jest poprawienie komfortu lotu, zarówno pasażerów, jak i załogi.
Zupełnie nowe fotele dla klasy ekonomicznej zostały zaprojektowane z myślą o przystosowaniu pasażerów do ultradalekich lotów w ramach
projektu „wchodzącego słońca”. Linie Qantas zamierzają wozić pasażerów między Sydney i Melbourne a Londynem i Nowym Jorkiem za pomocą airbusów A350-100ULR, bez żadnego przystanku. Siedzenia ekonomiczne w A330 zyskają dotykowe ekrany OLED o przekątnej 13,3 cala z interfejsem najnowszej generacji (ekrany będą o 20 proc. większe niż obecne). Dzięki instalacji systemu Bluetooth pasażerowie będą mogli słuchać filmów, muzyki itd. na swoich urządzeniach słuchawkowych. Zainstalowane będą także gniazda szybkiego ładowania USB-C.