Qantas zamówił w ostatnich dniach dziewięć kolejnych airbusów A220-300. Nowe samoloty mają odnowić flotę obsługującą rejsy krajowe i regionalne. Najnowsza umowa, to sfinalizowanie opcji praw zakupu z poprzedniego zamówienia złożonego w 2021 r.
Linia oczekuje, że w ciągu najbliższych sześciu lat odbierze łącznie 29 odrzutowców A220-300. Jeśli chodzi o terminy dostaw, to w ciągu najbliższych trzech lat, Qantas spodziewa się otrzymać pięć A220 pomiędzy czerwcem 2023 a czerwcem 2024, dziewięć rok później i 10 w 2026 r. Pozostałe samoloty powinny zostać dostarczone australijskiemu przewoźnikowi do końca 2029 r.
Do połowy lutego br. zamówiono już 785 maszyn A220: 93 A220-100 oraz 692 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 248 samolotów tego typu do 16 linii lotniczych: 56 A220-100 oraz 192 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (60), airBaltic (39) oraz Swiss (30).
B737 i B717 zastąpią wąskokadłubowce AirbusaQantas zastąpi boeingi B737 i B717 odpowiednio airbusami A321XLR i A220. Oprócz zamówienia na 40 samolotów z rodziny A321XLR i A220-300 przewoźnik będzie miał możliwość skorzystania z opcji na zamówienie dodatkowych 94 maszyn wąskokadłubowych – głównie airbusów A220-100 i A220-300. W latach 2022-2029 Qantas planują odbiór 134 nowych samolotów, które zastąpią starzejące się boeingi B737-800 i B717, wycofywane z obsługi siatki połączeń przewoźnika. Dzięki efektywności ekonomicznej tych samolotów spadną koszty stałe ponoszone w trakcie lotów w Australii. Oba samoloty napędzane silnikami Pratt & Whitney wpłyną na zmniejszenie zużycia paliwa o 20 proc., co wypełni założenia ekologiczne postawione przez zarząd Qantas na następne lata.
O decyzji przewoźnika odnośnie do wyboru modelu samolotów, który ma gruntownie zmodernizować flotę regionalną, pisaliśmy na naszych łamach w
TYM TEKŚCIE.
Jakie trasy obsłużą samoloty z rodziny A320neo i A220?Rodzina A320neo będzie przydzielona do obsługi lotów krajowych wewnątrz Australii, które obsługiwał już przez ostanie 15 lat dla taniej linii lotniczej Jetstar, będącej częścią Grupy Qantas. A220 będzie można spotkać na krótkich lotach regionalnych, ale także na dłuższych trasach pomiędzy miastami w Australii, np. z Sydney do Perth. Jak zaznaczono w komunikacie, ten samolot sprawdził się doskonale na takich trasach w Europie i Stanach Zjednoczonych.