Australijski flagowy przewoźnik lotniczy Qantas ogłosił, że doda do swojej floty sześć frachtowców typu airbus A321. Linie lotnicze zakomunikowały, że aby sprostać skokowemu wzrostowi popytu na handel elektroniczny, potrzebne są dodatkowe samoloty. Będą to maszyny, które do tej pory latały jako pasażerskie i będą użytkowane przez oddział cargo, Qantas Freight. Pierwsza dostawa planowana jest na początku 2024 roku.
Sześć wąskokadłubowych frachtowców typu airbus A321 będzie obsługiwanych przez Qantas Freight. Oddział cargo australijskich linii lotniczych przejmie także od spółki macierzystej samoloty pasażerskie, które ulegną frachtowej konwersji (P2F). Qantas twierdzi, że pasażerskie A321 zostaną pozyskane na wolnym rynku, z zastrzeżeniem negocjacji handlowych. Po przebudowie, która obejmuje demontaż siedzeń i wnętrza oraz instalację systemu obsługi ładunku, samolot otrzyma oznaczenie A321P2F. Qantas Freight posiada już trzy takie airbusy. Sześć nowych samolotów zostanie dostarczonych między początkiem 2024 a połową 2026 roku.
Znalezienie odpowiedniego samolotu do dokonania konwersji jest stosunkowo łatwe, ale znalezienie hali, która zmienia układ samolotu z pasażerskiego na towarowy (P2F) to trudna sprawa, gdyż obecnie zaległości sięgają znacznie ponad dwanaście miesięcy. Oprócz zwiększenia pojemności, A321P2F zastąpią istniejącą flotę pięciu frachtowców produkcji Boeinga, składającą się z czterech B737-300F i jednego B737-400F. A321P2F może przewozić 23 tony ładunku, o dziewięć ton więcej niż frachtowy boeing. Jeśli chodzi o koszty operacyjne, Qantas twierdzi, że A321P2F jest około 30 proc. bardziej energooszczędny w przeliczeniu na tonę przewożonego ładunku. Samoloty B737F mają około trzydzieści lat, co Qantas opisuje jako „zbliżanie się kresu ekonomicznego życia”. Jeden B737-300F został wycofany z eksploatacji w lipcu br. po 36 latach czynnej służby.
A321F lepsze ekonomicznie niż B737F
Dysponując flotą 23 samolotów towarowych, Qantas Freight jest istotną częścią australijskiej sieci łańcucha dostaw. Podobnie jak w przypadku wielu linii lotniczych na całym świecie, operacje towarowe Qantas były kluczowe dla utrzymania działalności przewoźnika w czasie pandemii i dostarczania w tamtym okresie ważnych towarów i sprzętu medycznego.
W tamtym czasie Australijczycy skupili się na dokonywaniu zakupów online, które pozwalają na dostawę zamówionego towartu następnego dnia. Jest to segment rynku, na który najbardziej liczy Qantas. Dyrektor generalny grupy Qantas, Alan Joyce, mówi, że chociaż niektóre z tych zmian mogą być tymczasowe, to „popyt pozostaje znacznie powyżej poziomów sprzed pandemii, nawet po zniesieniu prawie wszystkich ograniczeń związanych z COVID”.
– Jest to jedna z największych w historii inwestycji w naszą krajową flotę towarową. Umożliwi ona Qantas Freight możliwość pokrycia występującego popytu. Pierwsze trzy A321P2F były fantastycznym dodatkiem do naszej floty. W przyszłości będziemy obsługiwać jeden typ samolotów wąskokadłubowych. Pozwoli to na generowanie dalszej wydajności operacyjnej i znaczne zmniejszenie emisji dwutlenku węgla przeliczaną na jedną tonę przewożonego frachtu – wyznał Alan Joyce.
Niewielka flota cargo
Dane pochodzące z portalu ch-aviation.com wskazują, że Qantas posiada aż dziesięć typów frachtowców, mimo, że flota oddziału cargo liczby zaledwie 23 samoloty. Oprócz wspomnianych już A321P2F i boeingów 737-300/400, we flocie znajdują się boeingi B747-400FSCD, B747-8F, B767-300F. Frachtowe Jumbo Jety są wynajmowane w ramach wet-leasingu od linii Atlas, aby, bez problemów, połączyć Australię z kluczowymi międzynarodowymi hubami lotniczych przewozów cargo.
W grudniu 2021 roku Qantas ogłosił, że przekształci dwa pasażerskie airbusy A330 we frachtowce, ponownie wskazując, że samoloty pozwolą zaspokoić popyt na zakupy online. Konwersje zostaną wykonane przez EFW, spółkę joint venture Airbusa i ST Engineering z Singapuru. Jest to partnerstwo, które przekształciło istniejące A321P2F.
Spółka jest również najbardziej prawdopodobnym kandydatem na dokonanie konwersji sześciu kolejnych maszyn. Po przebudowie A330 będą mogły przewieźć około 50 ton ładunku. Samoloty będą miały duże drzwi ładunkowe, aby ułatwić wydajną obsługę frachtu. Przebudowa pierwszego A330 ma rozpocząć się w tym miesiącu. Samolot ma być w pełni operacyjny w połowie 2023 roku. Druga maszyna ma wejść do eksploatacji pod koniec przyszłego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.