Istniejące partnerstwo pomiędzy Virgin Australia i Qatar Airways zostanie wzmocnione, ponieważ grupa Qatar Airways ogłosiła, że zamierza nabyć 25 proc. udziałów w Virgin Australia od amerykańskiej grupy kapitałowej Bain Capital. Najnowszy ruch Qatara będzie stanowić trudniejszą konkurencję dla Qantas Airways, który chce królować na trasach z i do Australii i sprzeciwia się ich udostępnieniu bliskowschodniemu przewoźnikowi.
W ramach transakcji Qatar Airways zakupić ma 25 proc. udziałów w Virgin Australia od grupy Bain Capital, która kupiła przewoźnika, pierwotnie założonego przez Sir Richarda Bransona, podczas pandemii. Tutaj warto wspomnieć, że linia sprawa Virgin Australia była jednym z najgłośniejszych upadków korporacyjnych w lotnictwie wywołanych pandemią koronawirusa. W kwietniu 2020 r. linia dobrowolne poddała się zarządowi komisarycznemu, po tym, jak Canberra i akcjonariusze odmówili ratowania przewoźnika.
Bain Capital wykupił wtedy przewoźnika, a w styczniu 2023 r. przedstawił plany wprowadzenia linii na giełdę.
Zakup mniejszościowego pakietu udziałów za nieujawnioną kwotę będzie musiał zostać zatwierdzony jeszcze przez rząd Australii, który w zeszłym roku odrzucił wnioski Qatar Airways o dodatkowe połączenia do Sydney, Melbourne, Brisbane i Perth. Cała transakcja będzie podlegać także zatwierdzeniom urzędów regulacyjnych, w tym Australijskiej Rady Przeglądu Inwestycji Zagranicznych.
- Z przyjemnością ogłaszamy naszą proponowaną strategiczną inwestycję w Virgin Australia. Wierzymy, że konkurencja w lotnictwie jest dobrą rzeczą i pomaga podnieść poprzeczkę, co ostatecznie przynosi korzyści pasażerom - powiedział dyrektor generalny Qatar Airways Badr Mohammed Al-Meer.
Obie linie poinformowały w oświadczeniu, że transakcja była częścią szerszego planu, aby ostatecznie wprowadzić Virgin Australia na giełdę, gdzie Qatar Airways spodziewa się być głównym inwestorem. W ramach umowy Virgin Australia powróci do lotów dalekodystansowych i będzie od 2025 r. dowozić pasażerów do katarskiego hubu w Doha na lotach z Brisbane, Melbourne, Perth i Sydney. Przewoźnik na razie nie posiada floty szerokokadłubowej, ale prawdopodobnie zostanie ona wynajęta przez katarskiego przewoźnika.
Dyrektor generalna Virgin Australia Group, Jayne Hrdlicka, powiedziała jejdnak, że nie bierze zgody organów regulacyjnych „za pewnik” i będzie pracować nad przedstawieniem korzyści dla australijskiej gospodarki i sektora lotniczego.
- To partnerstwo wnosi brakujący element do długoterminowej strategii Virgin Australia i jest ogromnym wotum zaufania dla australijskiego lotnictwa. Co ważne, jeszcze bardziej wzmocni zdolność Virgin Australia do konkurowania w dłuższej perspektywie - powiedziała Jayne Hrdlicka.
Transakcja ta jest ostatnią z szeregu zakupów udziałów dla Qatar Airways, które przejęły udziały w kilku liniach lotniczych, aby pomóc w budowie sieci lotów dowozowych dla swojego hubu w Doha. W sierpniu br. Qatar Airways zawarły umowę kupna 25 proc. udziałów w południowoafrykańskim Airlink. Qatar Airways posiada także 25 proc.udziałów w International Airlines Group, właścicielu m.in. British Airways, Iberii i Vuelinga oraz 10 proc. udziałów w Latam Airlines i Cathay Pacific Airways z Hongkongu, a także 3,4 proc. w China Southern Airlines. Katarskie linie pracują również nad sfinalizowaniem planowanej od dawna inwestycji i przejęcia 49 proc. udziałów w RwandAir, narodowych liniach Rwandy.
Flota grupy Virgin Australia Flota przewoźników wchodzących w skład grupy australijskiego Virgina, Virgin Australia oraz Virgin Australia Regional Airlines, składa się ze 102 samolotów: dziewięciu boeingów B737-700, 75 B737-800, dziewięciu B737 MAX 8, siedmiu airbusów A320 oraz trzech fokkerów F100.
Przewoźnicy oczekują na dostawę 43 samolotów: trzech boeingów B737-800,
siedmiu B737-8 MAX, 25 B737-10 MAX oraz
ośmiu embraerów E190-E2.