Działalność Qatar Airways w pierwszej połowie roku obrachunkowego pozwoliła wygenerować zysk przekraczający jeden mld dolarów, ponad dwukrotnie więcej niż w tym samym okresie w zeszłym roku. Przywrócenie do eksploatacji airbusów A350 pozwoliło na przewiezienie o 22 proc. większej liczby pasażerów. W ciągu ostatnich dwóch lat katarskie linie zarobiły „na czysto” ponad 2,7 mld dolarów.
Zysk netto, marża EBITDA, poziom przychodów z przewozów pasażerskich, jak i wysoki wskaźnik punktualności realizowanych operacji oraz zajętości miejsc w samolotach wskazują, że Qatar Airways notują bardzo silny wzrost prowadzonej działalności, która w kolejnych miesiącach będzie jeszcze wzrastać.
Rekordowy półroczny zysk
Przychody narodowego przewoźnika lotniczego Państwa Katar za okres od 1 kwietnia do 30 września wyniosły rekordowe 11 mld dolarów, o 7,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku obrachunkowym. W tym samym czasie zysk netto wyniósł 1,026 mld dolarów, co stanowi ogromny, bo aż 113,8-proc. wzrost w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku.
Marża EBITDA katarskich linii lotniczych, czyli zysk przed odliczeniem odsetek, podatków, amortyzacji, wzrosła o rok do roku 4,9 pkt proc., osiągnęła poziom 26,9 proc. i wyniosła prawie trzy mld dolarów. EBITDA w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego była wyższa o 725 mln.
Działalność operacyjna Qatara uległa poprawie w momencie przywracania do czynnej służby uziemionych, w wyniku pękających poszyć kadłubów, airbusów A350. Powrót szerokokadłubowców pozwolił na zwiększenie (mierzonej liczbą dostępnych pasażerokilometrów) przepustowości o 18 proc. To z kolei przełożyło się na obsłużenie o 22,5 proc. więcej pasażerów. W ciągu sześciu miesięcy z oferty Qatar Airways skorzystało 19,08 mln pasażerów. Wskaźnik wypełniania miejsc w samolotach osiągnął poziom 83,3 proc., co można uznać za zadowalający wynik.
Prawie trzy mld dolarów zysku w dwa lata
– Grupa Qatar Airways to wyjątkowa firma, która w dalszym ciągu osiąga najwyższe wyniki w branży lotniczej. Śródroczne rezultaty wskazują, że zanotujemy kolejny bardzo dobry rok, który opiera się na skumulowanych zyskach o wartości ponad 2,75 mld dolarów amerykańskich za poprzednie dwa lata – powiedział Akbar Al Baker, odchodzący dyrektor generalny bliskowschodniego przewoźnika.
Al Bakera na stanowisku prezesa Qatar Airwyas zastąpi obecny dyrektor generalny portu Hamad w katarskiej Dosze. Kluczowy element komercyjnego sukcesu został osiągnięty dzięki partnerstwom w ramach sojuszu oneworld oraz poprzez zawieranie umów inter-line z operatorami w Australazji, Europie czy Chinach. Efektywność operacyjna, innowacyjne programy rozwojowe i wzrost liczby zatrudnianego personelu dodatkowo przyczyniły się do osiągnięcia tak dobrych wyników.
Niepewna przyszłość
Pomimo uzyskiwania doskonałych wyników, zarząd Qatar Airways ostrzega przed niekorzystnymi warunkami, które mogą w negatywny sposób odbić się na całorocznych wynikach. Przez pozostałą część roku katarskie linie lotnicze zmuszone będą zmierzyć się z szeregiem trudnych wyzwań, w tym z szybko zmieniającą się geopolityką, która może mieć negatywny wpływ na popyt pasażerów na podróże lotnicze, a także potencjalnie stworzyć kolejne ograniczenia operacyjne.
Największym problemem pozostaną
wysokie koszty paliwa i wahania kursów wymiany walut, na które negatywnie wpływa umacniający się kurs dolara amerykańskiego. Mimo to zarząd Qatara spodziewa się kontynuacji osiągania dobrych wyników finansowych.