Qatar Airways zostały najnowszym operatorem boeingów 737 MAX. Katarska linia odebrała w środę (13 kwietnia) pierwszego z dziewięciu B737 MAX 8 jakie trafią do przewoźnika. Należąca do sojuszu Oneworld linia powinna otrzymać wszystkie samoloty w najbliższych dwóch miesiącach. MAX-y dla Qatara będą pozyskane na zasadzie leasingu operacyjnego od firmy Air Lease Corporation (ALC).
Katarska linia pozyskała te maszyny dość w ekspresowym tempie, ponieważ były one przeznaczone dla rosyjskiej linii S7 Airlines. Boeingów nie był w stanie dostarczyć tych dziewięciu maszyn do linii S7 ze względu na sankcje nałożone na Rosję. Qatar zamierza wykorzystać nowe samoloty w celu zwiększenia pojemności i rozwoju swojej siatki połączeń, zwłaszcza na krótkich i średnich trasach.
Nie ogłoszono jeszcze jak wygląda pokład tych samolotów. Wiemy natomiast to, że Qatar Airways opracowuje nowy produkt klasy biznes w stylu Qsuites dla swoich wąskokadłubowych odrzutowców. Jednak według doniesień branżowych linia po prostu odziedziczy kabiny, które miały w tych samolotach linie S7 Airlines, ponieważ pozwoli to na najszybsze wprowadzenie tych samolotów do użytku. Nowy produkt w tych samolotach zadebiutuje pewnie w 2025 r. i później, gdy linia odbierze dostawy samolotów, które zamówiła bezpośrednio, w tym 25 B737 MAX 10.
Najnowszy i pierwszy odebrany boeing 737 MAX 8 linii Qatar, to maszyna o numerze seryjnym MSN 43329 / LN8134 i rejestracji A7-BSC wyprodukowana w zakładach Boeinga w Renton w grudniu 2021 r. Nowy B737 MAX napędzany silnikami CFM International LEAP-1B posiada konfigurację pokładu, z wystrojem Boeing Sky Interior, dla 176 pasażerów w dwóch klasach podróży: ośmiu w klasie biznes (2-2) oraz 168 w ekonomicznej (3-3).
QR odbierze także 25 boeingów 737 MAX 10Boeing i Qatar Airways sfinalizowali podczas Farnborough Airshow 2022 zamówienie na
25 samolotów 737 MAX. Szefowie obu firm ogłosili wtedy zamówienie na 737-10 czyli jak twierdzi producent na największy i najbardziej wydajny wąskokadłubowy samolot amerykańskiego producenta. Według informacji prasowej, najnowsze zamówienie zapewni flocie krótko- i średniodystansowej katarskiego przewoźnika lepszą ekonomię, wydajność paliwową i zrównoważone operacje.
Tym samym oficjalnie Qatar przeprosił się z B737 MAX i po trzech latach od anulacji poprzedniego zamówienia kupuje 25 B737 MAX 10. Akbar al-Baker, prezes Qatar Airways, poinformował w czerwcu 2020 r. Boeinga, że nie odbierze zamówionych boeingów 737 MAX 8. Wspomniał, że linia lotnicza nie potrzebuje teraz tego typu samolotów po wycofaniu się z inwestycji w Air Italy. W październiku 2016 r. linie Qatar Airways złożyły jedno ze swoich najważniejszych i największych zamówień na samoloty. Katarski przewoźnik zamówił wtedy 30 B787-9 oraz 10 B777-300ER. Kontrakt zawierał także list intencyjny dla 60 samolotów 737 MAX. Zakup Boeingów podyktowany był decyzją Airbusa, który wcześniej anulował kontrakt Qatar Airways na A321neo, a w tle rozgrywał się konflikt o A350, który ostatecznie został zażegnany na
początku lutego br. Flota Qatar AirwaysKatarski przewoźnik posiada w swojej flocie 237 samolotów: 29 airbusów A320, pięc A330-200, siedem A330-300, 34 A350-900, 19 A350-1000, 10 A380, dwa boeingi B747-8I, jednego B737 MAX 8, 10 B777-200LR, 53 B777-300ER, 26 B777F, 30 B787-8 oraz 11 B787-9. Linia oczekuje na dostawę 201 samolotów: 50 A321neo, 23 A350-1000, 25 boeingów B737 MAX 10, ośmiu B737 MAX 8, 40 B777-9X, 19 B787-9, dwóch B777F oraz 34 B777-8F.
Boeing 737 MAXRodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5373 maszyny z rodziny B737 MAX (w tym 2185 B737 MAX 8), to około 39 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1145 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9.
Ponad 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 1,4 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 2,8 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,4 pr