Przy 6-proc. wzroście przychodów do poziomu 22,2 mld dolarów Qatar Airways wygenerowały rekordowy zysk netto w wysokości 1,7 mld dolarów. Osiągnięcie tak dobrych wyników możliwe było dzięki przewiezieniu ponad 40 mln pasażerów i dalszemu rozwojowi sieci tras i floty, jak również jednostki cargo.
Wciąż otrzymujący się wysoki popyt na podróże lotnicze sprawił, że przy ograniczonym wzroście przepustowości, który spowodowany jest/był opóźnieniami w dostawach nowych samolotów, taryfy biletowe osiągnęły rekordowo wysoki poziom, co przełożyło się na odnotowanie przez większość linii lotniczych zysków netto.
Najlepszy rok w historii
Tak zrobiły również Qatar Airways, dla których rok 2023 był najlepszym w 27-letniej historii katarskiego operatora pod względem notowanych wyników. Przewoźnik z Dohy obsłużył ponad 40 mln pasażerów, o 26 proc. więcej niż rok wcześniej, choć oferowana przepustowość wzrosła o 21 proc. rok do roku, co pokazuje, że flagowiec lotniczy z Kataru obrał ścieżkę zdyscyplinowanego wzrostu. Wskaźnik zajętości miejsc w samolotach osiągnął wartość 83 proc.
O sześć proc., do poziomu 22,2 mld dolarów amerykańskich, wzrosły łączne przychody linii lotniczych z Bliskiego Wschodu. Zwiększenie przychodów pozwoliło na osiągnięcie lepszego wyniku EBITDA, który za rok obrachunkowy 2024 – dla Qatar Airways, podobnie jak w przypadku m.in. Wizz Aira, rok fiskalny zaczyna się 1 kwietnia i kończy 31 marca kolejnego roku – wyniósł 5,2 mld dolarów. Marża operacyjna, w takim wypadku, osiągnęła wartość 24 proc., co jest bardzo dobrym wynikiem, podczas gdy zysk netto zamknął się w kwocie rzędu 1,7 mld dolarów, co odpowiada rocznemu wzrostowi na poziomie 40 proc.
Ciągły rozwój
– Nasza ciągła koncentracja na rentowności, wydajności i doświadczeniach z lotów klientów, została poparta strategicznym programem rozwoju sieci i rozbudowy floty, co zaowocowało najwyższymi przychodami i marżami zysku w historii Qatar Airways – wyznał Badr Mohammed Al-Meer, dyrektor generalny przewoźnika, który zastąpił na tym stanowisku Akbara Al Bakera, który przewodził katarskim liniom lotniczym przez prawie trzy dekady.
W ostatnim roku obrachunkowym rozwój odnotowała również flota samolotów linii z Kataru. Do floty dołączyło 25 nowych maszyn: pięć A350-1000, dziewięć B737 MAX 8, siedem B787-9, trzy B777-300ER, i jeden frachtowiec – B777F. Na 31 marca flota samolotów Grupy Qatar Airways liczyła 284 maszyny, z czego 230 statków powietrznych było pasażerskich, 29 cargo. Pozostałe 25 samolotów należało do Qatar Executive – jednostki zajmującej się przewozami VIP.
Rozbudowana została również sieć połączeń bezpośrednich, która obecnie liczy ponad 170 destynacji. Samoloty, w szarych barwach, pojawiły się w Al Uli, Lyonie, Medanie, Tabuku, Trabzonie, oraz Tuluzie. Bliskowschodni przewoźnik przywrócił także rejsy z Dohy do Bahrajnu, Birmingham, Chengdu, Chongqing, Davo, Marrakeszu, Nicei, Pekinu, Osaki, Penang, Phnom Penh, Ras Al-Chajmy, Tokio-Hanedy, i Yanbu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.