Akbar al-Baker, prezes Qatar Airways, poinformował Boeinga, że nie odbierze zamówionych boeingów 737 MAX 8. Wspomniał, że linia lotnicza nie potrzebuje teraz tego typu samolotów po wycofaniu się z inwestycji w Air Italy. To kolejna anulacja 737 MAX w ostatnim czasie.
Linie lotnicze na całym świecie dokonały ponownej oceny swoich zamówień boeingów 737 MAX po tym, jak typ ten jest uziemiony od 15 miesięcy. Pojawiło się wiele anulacji o których pisaliśmy w artykułach "
Koronawirus. Piętrzą się anulacje zamówień Boeing MAX-ów", "
Boeing w kwietniu bez zamówień. Liczba anulacji MAX-ów rośnie" oraz "
GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX", ponieważ w tym czasie nie dostarczono żadnego samolotu. Teraz do tego grona dołącza Qatar Airways, który chce anulować swoje zamówienie 30 samolotów 737 MAX z innego powodu niż COVID19 i brak dostaw -
likwidacji linii Air Italy, dla której to były przeznaczone najnowsze maszyny Boeinga.
W październiku 2016 r. linie Qatar Airways złożyły jedno ze swoich najważniejszych i największych zamówień na samoloty. Katarski przewoźnik zamówił wtedy 30 B787-9 Dreamliner oraz 10 B777-300ER. Kontrakt zawierał także list intencyjny dla 60 samolotów 737 MAX. Jednak Qatar Airways potwierdził niektóre z zamówień 737 MAX wymienionych w liście intencyjnym. We wrześniu 2017 r. pojawiła się informacja Boeinga, że Katar ma zamówionych 20 737 MAX na zamówienie. Teraz, zgodnie z aktualną rozpiską zamówień i dostaw Boeinga na koniec maja, Qatar opłacił i otrzymał pięć samolotów B737 MAX (wszystkie trafiły do Air Italy).
Akbar al-Baker, udzielił ostatnio wywiadu dla Sky News. Zapytany przez Iana Kinga o zamówienie B737 MAX, wspomniał, że linia lotnicza poinformowała Boeinga, że MAX nie jest już jej potrzebny. - Zamówiliśmy tylko 30 MAX-ów. Poinformowaliśmy już Boeinga, że będziemy musieli zastąpić je innym rodzajem samolotów, ponieważ kupiliśmy go dla konkretnej linii lotniczej, w którą zainwestowaliśmy, a przez jej upadłość zostaliśmy zmuszeni do wycofania się z naszego partnerstwa, dlatego też nie będziemy już potrzebować 737 MAX - stwierdził al-Baker.
Dokładnie 15 miesięcy temu, 13 marca 2019 r., zostały ostatecznie i globalne uziemione wszystkie Boeingi B737 MAX. Decyzja była podjęta po kolejnej katastrofie tej maszyny jaka wydarzyła się kilka dni wcześniej, a dokładnie 10 marca 2019 r., kiedy rozbił się 737 MAX 8 linii Ethiopian Airlines. Eksperci i analitycy branży lotniczej twierdzili, że linie lotnicze muszą się przygotować na bardzo długie opóźnienia powrotu 737 MAX, ponieważ FAA i EASA zobowiązały się rozwiązać wszystkie znalezione kwestie dotyczące bezpieczeństwa, zanim pozwolą samolotom wrócić do wykonywania rejsów z pasażerami. No i niestety doczekaliśmy się rocznicy. Więcej na temat całej sytuacji z B737 MAX w naszym podsumowaniu "
To już rok od globalnego uziemienia Boeinga 737 MAX".
W ostatnich dniach pojawiła się informacja, że amerykański producent samolotów, Boeing, na koniec czerwca planuje ważny oblot certyfikacyjny modelu 737 MAX. Zapowiadany lot certyfikacyjny byłby ważnym krokiem przed powrotem do służby tych samolotów.