Katarskie linie lotnicze nabyły 9,61 proc. kapitału akcyjnego Cathay Pacific. Głównymi udziałowcami przewoźnika pozostają Swire Pacific (45 proc.) oraz Air China (30 proc.). Pakiet wyceniono na 662 mln dolarów.
Choć Cathay Pacific jest w trakcie realizacji trzyletniego planu restrukturyzacji, analitycy zwracają uwagę na duży potencjał biznesowy tej transakcji. Powinna ona ułatwić Qatar Airways czerpanie zysków z rosnącego rynku chińskiego, który wciąż jest mocno regulowany dla przewoźników zagranicznych. Dzięki tej transakcji Qatar Ariways będą miały bowiem dostęp do Chin Kontynentalnych, które w ciągu dekady mogą stać się największym rynkiem lotniczym.
Qatar Airways jest także właścicielem 49 proc. akcji włoskiej Meridiany oraz 20 proc. akcji koncernu International Airlines Group, w skład którego wchodzą linie British Airways, Iberia, Vueling i Aer Lingus. Dyrektor generalny Grupy Qatar Airways Akbar Al Baker pochwalił inwestycję finansową w Cathay Pacific, która jest członkiem Oneworld, jednego z trzech największych sojuszy linii lotniczych na świecie. Linia z Kataru posiada 20 proc. udziałów w koncernie IAG oraz 10 proc. w LATAM Group.
Cathay Pacific Airways to linia lotnicza z Hongkongu oferująca regularne przewozy pasażerskie i cargo do ponad 180 miejsc w Azji, Ameryce Północnej, Australii, Europie i Afryce, z wykorzystaniem floty 140 samolotów szerokokadłubowych. Cathay Pacific Airways realizuje połączenie z w sumie na 117 lotniskach w 37 krajach świata.
Qatar Airways są także coraz
aktywniejsze na rynku Europy Środkowo-Wschodniej. W lipcu br. poinformowały o powiększeniu liczby lotów ze stolicy Rosji (21). Z końcem sierpnia samoloty Qatar Airways zaczęły też latać do Skopje i Pragi. Więcej będzie również bezpośrednich połączeń z Belgradu.