Według ostatnich informacji Qatar Airways ma zrealizować w całości swoje pozostałe zamówienia na 23 airbusy A350 oraz 50 A321neo, które zostały anulowane w 2022 r. To pokłosie ostatniej ugody. W ubiegłym tygodniu linie Qatar Airways i Airbus ogłosiły koniec toczącego się prawie dwa lata sporu prawnego dotyczącego degradacji powierzchni i uziemienia samolotów z rodziny A350.
Katarski urząd lotnictwa cywilnego uziemił A350 w 2021 r. ze względu na zastrzeżenia dotyczące zdatności do lotu, które Airbus stanowczo zakwestionował. To zapoczątkowało spór sądowy między linią a producentem, który w ostatnich dniach został rozwiązany. Airbus przyznał się do problemów z jakością, ale oskarżył Qatar Airways o błędne oznaczenie ich jako problemy z bezpieczeństwem w celu uzyskania odszkodowania. Europejskie organy regulacyjne stwierdziły, że problemy nie stanowią problemu ze zdatnością do lotu tego samolotu, który nie jest uziemiony w innych miejscach.
Dostawy A350 jeszcze w tym roku, A321neo później
O ile dostawy A350-1000 zostaną wznowione w tym roku, to odbiory A321neo zostaną przesunięte zapewne na 2026 r. Choć sloty produkcyjne Qatara były w pewnym stopniu chronione, to anulowanie zamówienia przewoźnika, ograniczenia mocy produkcyjnych samolotów wąskokadłubowych oraz popularność A321neo (ponad 3,6 tys. sztuk do dostawy) spowodowały mniejszą elastyczność Airbusa w kwestii szybkiego przywrócenia umowy. Warto dodać, że gdyby nie anulacja, to przewoźnik odebrałby swój pierwszy samolot A321neo w styczniu tego roku. Nie wiadomo na razie, czy rozwiązanie sporu z Airbusem będzie miało wpływ na porozumienie z Boeingiem w sprawie MAX 10.
Spór trwający prawie dwa lata
Problemy związane z
wadami farby na kadłubach A350 pojawiły się w 2021 r. Producent na początku 2022 r. anulował kontrakt Qatara na A321neo - pisaliśmy w
naszym artykule z 22 stycznia 2022 r. Oprócz anulowania kontraktu na A321neo, francuski producent także zakończył umowę na dostawy A350-1000. Londyński sąd podtrzymał później prawo Airbusa do
ponownego rozdysponowania zamówionych A321neo, mimo że merytoryczne postępowanie związane ze sprawą A350 ma się rozpocząć dopiero latem 2023 r. W odpowiedzi na orzeczenie sądu Qatar Airways, który domagał
A321neo lub odszkodowania, potwierdził niedawno zamówienie na
25 boeingów B737 MAX 10 z opcjami na kolejnych 25 samolotów tego typu.
Konflikt między Airbusem a linią Qatar Airways trwa od dobrych kilkunastu miesięcy. Spór w sprawie wad farby i powierzchni na odrzutowcach A350 wyszedł wcześniej
poza Zatokę Perską. O sprawie pisaliśmy w sierpniu 2021 roku, wtedy katarski urząd lotnictwa cywilnego nakazał 5 sierpnia 2021 r.
natychmiastowe uziemienie 13 A350, po tym jak na ich kadłubie odnaleziono niepokojące pęknięcia. Nietypowe uziemienie A350 przez Katar miało miejsce w bardzo wrażliwym momencie dla Airbusa, ponieważ ten rywalizował z Boeingiem w kwestii wymiany floty 34 frachtowców i na szali leżał wybór B777XF lub najnowszego A350F. Ostatecznie
Qatar wybrał frachtowce Boeinga.
Flota Qatar Airways
Katarski przewoźnik posiada w swojej flocie 236 samolotów: 29 airbusów A320, pięc A330-200, siedem A330-300, 34 A350-900, 19 A350-1000, 10 A380, dwa boeingi B747-8I, 10 B777-200LR, 53 B777-300ER, 26 B777F, 30 B787-8 oraz 11 B787-9. Linia oczekuje na dostawę 193 samolotów: 50 A321neo, 23 A350-1000, 25 boeingów B737 MAX 10, 40 B777-9X, 19 B787-9, dwóch B777F oraz 34 B777-8F.