Qatar Executive, spółka córka katarskich linii lotniczych odpowiadająca za świadczenie usług lotów prywatnymi odrzutowcami, ogłosiła, że rok 2022 był rekordowy pod każdym względem. Odnotowano wzrost zarówno pod względem wielkości floty, liczby operacji, jak i osiągniętych zysków. Linie poczyniły znaczące postępy w kwestii zrównoważonego pod kątem środowiskowym rozwoju. Katalizatorem wzrostu były Mistrzostwa Świata FIFA 2022, które odbywały się w Katarze.
Qatar Airways zainaugurowały działalność spółki Executive w 2009 roku, aby obsługiwać prywatne loty czarterowe. Prywatne linie oferują oparty na kontrakcie program zwany Diamentową Umową, w ramach którego użytkownicy mogą z wyprzedzeniem kupować bloki czasu lotu po stałych stawkach godzinowych.
Podczas gdy Qatar Airways operują z międzynarodowego portu lotniczego Hamad, Qatar Executive ma swoją siedzibę na starym lotnisku w Dosze, a konkretnie w porcie Doha International. W zeszłym roku, w ramach odbywającego się w Katarze Mundialu, katarskie władze zdecydowały się przywrócić do życia stare lotnisko, które wcześniej było używane w śladowych ilościach, głównie do operacji lotniczych wykonywanych prywatnymi samolotami i obsługi lotów VIP.
Operując ze swojego ekskluzywnego terminala premium na międzynarodowym lotnisku w Dosze, linie Qatar Executive odnotowały rekordowy wzrost liczby przylotów licząc rok do roku. Wzrost wyniósł aż 595 proc. Najwięcej operacji zostało zrealizowanych w listopadzie i grudniu, czyli miesiącach, kiedy rozgrywane były Mistrzostwa świata w piłce nożnej. W tym okresie liczba lotów prywatnymi odrzutowcami wzrosła o 574 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.
– Operacje Qatar Executive znacznie wzrosły podczas Mistrzostw Świata, demonstrując przy tym solidny wachlarz usług FBO, oferując jednocześnie najbardziej zaawansowane na świecie rozwiązania lotnicze dla cenionych klientów. Trajektoria ciągłego wzrostu Qatar Executive odzwierciedla zaufanie naszych klientów, a także jest świadectwem naszego zaangażowania w innowacje i doskonałości – powiedział Akbar Al Baker, dyrektor generalny grupy katarskich linii lotniczych.
Określenie Fixed Base Operator (FBO), oznaczające operatora stałej bazy, jest nadawane przedsiębiorstwu handlowemu, świadczącemu usługi lotnicze general aviation, któremu władze lotnisko przyznały prawo do operowania na danym lotnisku i świadczenia usług lotniczych, takich jak tankowanie, parkowanie, hangarowanie, wynajem samolotów, konserwacja maszyn, instruktaż lotniczy.
Okres bezpośrednio po zeszłorocznym finale Pucharu Świata był szczególnie pracowity dla Qatar Executive. Wyspecjalizowana spółka zrealizowała w dniach 18-19 grudnia 296 lotów. Port lotniczy Doha International nie był przystosowany do obsługi tak dużego ruchu. Z tego powodu linie przed turniejem dokonały pewnych ulepszeń.
Mając to na uwadze, Qatar Executive przeprowadził renowację istniejącego terminala obiektu. Wcześniej przeznaczony do wycofania z eksploatacji i rozbiórki, odnowiony budynek odegrał kluczową rolę w „oferowaniu klientom bezproblemowej podróży zarówno na lotnisku i, jak i na pokładzie samolotu”. Katarski przewoźnik zmodernizował znajdujące się w terminalu obiekty gastronomiczne. Zainstalowana został szerokopasmowy szybki i bezprzewodowy Internet. Oprócz tego, na pokładach prywatnych odrzutowców Qatar Executive zainstalował sieć WiFi, która pozwala streamingować w jakości 4K popularne serwisy czy wydarzenia na żywo.
Qatar Executive w zeszłym roku zwiększyły liczebność posiadanych prywatnych samolotów. Przewoźnik otrzymał trzy kolejne gulfstreamy G650ER, zwiększając łączną liczbę tego typu samolotów do piętnastu. G650ER jest koniem pociągowym, jeśli chodzi o operacje Qatar Executive, ponieważ linie oczekują na dostawę czterech kolejnych takich samolotów. Łącznie linie będą posiadały 19 G650ER. Qatar Execuitve posiada również zamówienie na większego gulfstreama, G700.
Gulfstream G650ER to imponujący samolot – jeden z najszybszych dostępnych odrzutowców biznesowych o bardzo dużym zasięgu. Jeden z odrzutowców Qatar Executive został wykorzystany przez One More Orbit do ustanowienia w 2019 r. nowego rekordu – najszybszego w historii lotu od bieguna do bieguna. Ustanowiony został rekord wynoszący 46 godzin i 40 minut. Poprzedni rekord wynosił 52 godziny i 32 minuty.
Pozostałe cztery samoloty, którymi dysponuje operator, to para samolotów typu bombardier Global 5000. Flota Qatar Executive składa się także z dwóch airbusów A319ACJ. Jeden z tych A319 pełni funkcję lotniczej karetki pogotowia, a drugi służy do luksusowego transportu pasażerów. Dzięki dostawom nowych maszyn w zeszłym roku Qatar Executive stał się, jak wyjaśnia przewoźnik, „największym na świecie właścicielem i pojedynczym komercyjnym operatorem G650ER”. Stanowiło to również krok naprzód w zakresie zrównoważonego rozwoju, biorąc pod uwagę, że te samoloty są zdolne do wykonywania lotów w oparciu o zrównoważone paliwo lotnicze (SAF).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.