Polskie Porty Lotnicze dopłacą 10 milionów złotych do lotów z Radomia. Radomskie lotnisko będą promować Polskie Linie Lotnicze LOT i Wizz Air, jak i pięć biur podróży, w tym Coral Travel, Itaka i TUI.
W pierwszym, niepełnym roku działalności Radom miał obsłużyć 250 tys. pasażerów, podczas gdy odprawione zostało jedynie 103 tys. podróżnych. W kolejnym, pełnym już roku prognozowano wynik pasażerski na poziomie 450 tys. Rzeczywistość okazała się zgoła inna, gdyż w Radomiu doliczono się zaledwie 112 tys. osób, czyli jedną czwartą zakładanego planu biznesowego.
Polskie Porty Lotnicze chcą, aby lotnisko Warszawa-Radom mogło realizować
operacje w godzinach nocnych. Operator portu zamierza tym samym wyjść naprzeciw oczekiwaniom czarterowych linii lotniczych, które zwykły realizować loty do wakacyjnych destynacji w takim przedziale czasowym. Zarządca lotniczej infrastruktury chciałby
współpracy z władzami miejskimi w sprawie wsparcia finansowego lotów z Sadkowa, lecz
prezydent Radomia wyklucza dofinansowywanie lotów za pomocą „promocji regionu”.
Przekonywanie samorządów szło jednak ciężko, więc
właściciel i operator Radomia sam podjął kroki, aby poprzez działanie marketingowe przyciągnąć nowe linie lotnicze i zwiększyć liczbę pasażerów, których port lotniczy w Radomiu obsługuje. Polskie Porty Lotnicze rozpisały przetarg, w efekcie którego zarządca infrastruktury dopłaci do lotów z Sadkowa. Termin na składanie oferty w zamówieniu upłynął, a oferty w przetargu, na sfinansowanie którego wyasygnowano 10 milionów złotych, złożyły dwie linie lotnicze oraz pięć biur podróży: OREX TRAVEL Sp. z o.o., IN TRAVEL Izabela Napierała, Nowa Itaka Sp. z o.o., CORAL TRAVEL POLAND Sp. z o.o., TUI POLAND Sp. z o.o.
Wizz Air zaoferował 5 023 320 złotych, a Polskie Linie Lotnicze LOT 1 667 880 złotych. Oferty biura podróży Orex wyniosła 1 431 597 złotych, podczas gdy Nowa Itaka zaoferowała realizację zadania za 1 431 720 złotych. Oferty IN TRAVEL, CORAL TRAVEL i TUI POLAND wyniosły odpowiednio: 194 493,75, 1 431 720, 878 220 i 140 220 złotych.
„Promocja” radomskiego portu w lotach do Egiptu kosztować będzie 1 747 500 złotych, a w przypadku Grecji będzie to 584 375 złotych. Za marketing w rejsach do Albanii PPL zapłacą 250 000 złotych, Czarnogóry 62 500 złotych, Hiszpanii 331 250 złotych, Włoch 2 809 375 złotych, Cypru 2 733 750 złotych i Turcji 1 406 250 złotych. Jest duża szansa, że z Radomia będzie można latać także do Norwegii, gdyż na sfinansowanie tej części PPL przeznaczył 75 000 złotych.
Jak poinformował nas PPL aktualnie trwa analiza dokumentów. Spółka sprawdza je pod kątem zgodności z postępowaniem. Procedura ta zajmie ok. dwa tygodnie.