Royal Air Force (RAF) ogłosiły nowy kontrakt z firmą Centreline z Bristolu, który dotyczy zakupu dwóch samolotów biznesowych Dassault Falcon 900LX do przewozu najważniejszych osób w państwie. Wartość kontraktu, wraz z usługą wsparcia, to 80 mln funtów (ok. 431 mln zł). Nowe odrzutowce zastąpią używane do tej pory cztery maszyny BAe 146.
O tym, że RAF poinformował, że wycofuje samoloty BAe 146, jest obecnie w trakcie wyboru samolotów zastępczych i wkrótce wyda stosowny komunikat w tej sprawie, informowaliśmy w artykule "
Brytyjskie Królewskie Siły Powietrzne (RAF) kończą eksploatację maszyn BAe 146". Według Sił Powietrznych UK nowe samoloty będą bardziej zrównoważone dzięki mniejszym i ekologicznym silnikom, co doprowadzi do zmniejszenia spalania paliwa i emisji CO2. Będą one również w stanie latać dalej, zapewniając Wielkiej Brytanii większe możliwości nawiązywania kontaktów z kluczowymi sojusznikami i partnerami.
Kontrakt z Centreline, ogłoszony przez Defence Equipment and Support (DE&S), dział Ministerstwa Obrony Narodowej Wielkiej Brytanii zajmujący się zamówieniami, obejmuje zakup dwóch samolotów Dassault 900LX oraz dwa lata początkowego wsparcia, plus trzy lata opcji wsparcia, jeśli będzie to nadal wymagane. Według wstępnych informacji maszyny będą do dyspozycji RAF od końca marca br. Program zakupu zakłada, że początkowo samoloty będą obsługiwane przez mieszaną załogę złożoną z cywilów i personelu RAF-u (od końca marca 2022 r.). Następnie samoloty zostaną wzbogacone o systemy zagłuszania pocisków i łączności wojskowej, aby osiągnąć pełną zdolność do lotów o statusie VIP i HEAD (od marca 2024 r.), a jego załogę stanowić będzie tylko personel RAF.
Bizjet Dassault 900LX zwyciężył w tym konkursie jako kandydat wyróżniający się pod względem wydajności, wartości kosztowej i wymagań czasu dostawy. Dassault Falcon 900, to trzysilnikowy samolot biznesowy produkowany przez Dassault Aviation. Maszyna jest wersję rozwojową Dassault Falcon 50 i obecnie jest produkowana pod nazwą Falcon 900LX czyli wersji EX z dodanymi wingletami. Jego zasięg wynosi 4,75 tys. mil morskich czyli prawie 8,9 tys. km.
- Zespoły Defence Equipment and Support oraz RAF wykonały niesamowitą pracę, aby pozyskać te nowoczesne i wydajne samoloty. Cieszę się, że będą one wspierać misję obronną Wielkiej Brytanii i nasze szersze partnerstwa strategiczne - powiedział komandor Martin, szef programu RAF.
- Jestem niesamowicie dumny z zespołu Defence Equipment and Support, który pracował innowacyjnie i w szybkim tempie, aby wynegocjować kontrakt, który jest wyjątkowo korzystny cenowo i zapewnia dostępność tej krytycznej zdolności - powiedział Sir Simon Bollom, Dyrektor Generalny Defence Equipment and Support.
Brytyjskie Royal Air Force poinformowały pod koniec stycznia br., że są na etapie wycofywania z eksploatacji wszystkich czterech pozostałych samolotów British Aerospace BAe 146, przy czym dwa z nich w konfiguracji VIP staną się eksponatami muzealnymi, a dwa BAe 146-200(QC) zostały sprzedane firmie Pionair Australia. Samoloty BAe146, operujące od 1986 r. z 32 Dywizjonu RAF Northolt, stały się dobrze znanym widokiem w roli transportowców dla ministrów, personelu ministerstwa obrony narodowej UK i okazjonalnie członków rodziny królewskiej. Wyposażenie samolotu 146 w systemy obronne umożliwiło mu bezpieczny transport za granicami dowódców wojskowych, personelu i mniejszych ładunków w warunkach wysokiego ryzyka.