Jak wynika z raportu firmy konsultingowej Kearney, w latach 2020-2034, czyli w czasie projektowania i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, inwestycja ta wygeneruje wzrost łącznej produkcji w Polsce o 450 mld zł. Eksperci szacują, że w 2026 roku, czyli w szczytowym okresie budowy, liczba miejsc pracy w Polsce wzrośnie o prawie 100 tys.
Raport Kearneya, który analizuje inwestycyjną część projektu i jej wpływ na gospodarkę, jasno wskazuje na to, że ze względu na swoją skalę i globalny zasięg CPK będzie pozytywnie oddziaływał na polską gospodarkę poprzez tworzenie miejsc pracy, generowanie dochodów dla budżetu i wpływ na PKB.
– Program CPK z racji swojej skali będzie w sposób pozytywny oddziaływał na gospodarkę, zarówno na etapie realizacji, czyli w czasie projektowania i budowy, jak też na etapie operacyjnym, czyli już podczas funkcjonowania portu lotniczego – mówi Tomasz Szykulski, ekspert z firmy Kearney.
Branża budowlana największym beneficjentem CPKKearney szacuje, że dzięki inwestycji CPK w latach 2020-2034, łączna wartość produkcji (tzw. produkcja globalna) w Polsce wzrośnie o dodatkowych 450,2 mld zł, przy czym aż 60 proc. osiąganego wpływu przypadnie na lata 2024-2027. Według Kearneya, wartość dodana brutto – czyli suma dodatkowych zysków przedsiębiorstw, wynagrodzeń pracowników i amortyzacji środków trwałych – wzrośnie w Polsce o 126,6 mld zł w latach 2020-2034. Największa część wzrostu gospodarczego ma wynikać z inwestycji kolejowych – 61 proc., a następnie z lotniskowych– 22 proc. i drogowych – 17 proc.
Jak szacują analitycy, tylko w 2026 r., czyli szczytowym roku budowy, dzięki inwestycji CPK zatrudnienie w Polsce zwiększy się o ponad 95 tys. miejsc pracy. Dla porównania: to około 20 proc. więcej miejsc pracy niż w 2019 r. posiadał największy polski pracodawca – Poczta Polska (81 tys. zatrudnionych). W momencie wstąpienia najwyższego wzrostu zatrudnienia (2026 r.) inwestycje kolejowe wygenerują 57 tys. nowych miejsc pracy, inwestycja lotniskowe ponad 28 tys., natomiast inwestycje drogowe prawie 10 tys.
W tym samym 2026 r. łączna wartość produkcji wzrośnie o dodatkowych 73,6 mld zł, a wartość dodana brutto wzrośnie o dodatkowych 20,8 mld zł, stanowiąc ok. 0,7 proc. PKB. r. – twierdzą eksperci Kearneya.
– Największym beneficjentem realizacji CPK będzie branża budowlana, do której trafi większość inwestycji związanych z tym strategicznym projektem. Co jednak bardzo istotne, CPK będzie pełnić też rolę inwestycji napędzającej rozwój innowacji w Polsce, a jednocześnie pozwalającej na budowę know-how, z czego korzyści Polska będzie czerpała przez kolejne lata – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Wzrost produkcji globalnej będący efektem inwestycji CPK będzie zauważalny przede wszystkim w sektorach: budownictwo, produkcja przemysłowa, usługi finansowe i biznesowe, energetyka, handel hurtowy i detaliczny, transport i magazynowanie, IT i komunikacja. Ponadto dochód pracowników zatrudnionych w ramach podmiotów bezpośrednio i pośrednio związanych będzie przez nich wydawany w gospodarce krajowej.
CPK wypełni lukę popytową po kryzysie wywołanym wirusem COVID-19– Ze względu na skalę inwestycji CPK będzie bodźcem pobudzającym wzrost gospodarczy – podkreśla Mikołaj Wild, prezes CPK. – Budowa CPK wraz z inwestycjami kolejowymi i towarzyszącymi może zapewnić tysiące nowych miejsc pracy. Inwestycje w prace budowlane i rozwój technologii wywołają efekt mnożnikowy i pobudzą powiązane gałęzie gospodarki.
Pozytywny wpływ inwestycji CPK będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym (prace przygotowawcze i budowlane, które wymagają zaangażowania specjalistycznych firm, podwykonawców i tysięcy pracowników), jak też etapie operacyjnym (potrzeba pracowników, sprzętu, zasobów do funkcjonowania portu, nastąpi także przyciąganie kolejnych inwestycji w otoczeniu lotniska itd.).
Jak czytamy w raporcie, realizacja CPK pomoże wypełnić tzw. lukę popytową powstałą w wyniku ewentualnego spowolnienia gospodarczego po pandemii COVID-19. Kearney podaje przykłady analogicznych projektów infrastrukturalnych, które były bodźcem do boomu gospodarczego w innych krajach:
• Hong Kong International Airport (71 mln pasażerów w 2019 r.) przypomina założenia CPK. HKG powstał jako inwestycja typu greenfield (podobnie jak CPK), zastępując zbliżający się do granic przepustowości port Kai Tak położony w granicach miasta, a budowa zajęła niecałych siedem lat. Według danych za 2019 r., działanie HKG przełożyło się na utrzymanie 342 tys. miejsc pracy i 114 mld zł wpływu do PKB.
•
Port lotniczy Monachium (48 mln pasażerów w 2019 r.) to inny projekt typu greenfield, zlokalizowany ok. 30 km od miasta, z którym jest sprawnie połączony koleją i siecią dróg. Port powstał na terenie, który w momencie budowy cechował się niską gęstością zaludnienia. Lotnisko posiada dwie drogi startowe o długości 4.000 m każda (jak I etap CPK), rozważana jest budowa trzeciej. Według autorów raportu wpływ gospodarczy MUC przełożył się w 2019 r. na 282 tys. miejsc pracy oraz 97 mld zł wpływu do PKB (0,6 proc. udziału w całkowitym PKB).
•
Amsterdam Airport Schiphol (71 mln pasażerów w 2019 r. ) powstał jako lotnisko centralne dla Holandii skomunikowane z resztą kraju za pomocą sieci kolei i dróg. W efekcie region zaczął przyciągać inwestycje zewnętrzne, tworząc wokół portu przestrzeń biznesową, czyli Airport City. Lotnisko AMS wygenerowało w 2019 r. na 400 tys. miejsc pracy oraz 132 mld PLN wpływu do PKB.
12 nowych tras kolejowych i 10 szprychNa rozwój krajowej gospodarki wpływ mają również inwestycje kolejowe, które są nierozłącznym elementem CPK. Na program inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1800 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane w latach 2020-2034.
Korzystny wpływ inwestycji kolejowych na gospodarkę potwierdzają wymienione w raporcie przykłady z Francji. Np. linia dużych prędkości TGV pomiędzy Tours a Bordeaux pozwoliła na skomunikowanie tej części kraju z Paryżem. Budowa tej części sieci przyczyniła się do powstania prawie 14 tys. miejsc pracy, a każde z nich wygenerowało kolejne 2,5 miejsca pracy dla lokalnej gospodarki.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.