Pakiet pomocowy dla PLL LOT został zatwierdzony 22 grudnia. W jego ramach spółka otrzyma wsparcie na poziomie 2,9 mld złotych. Zespół Doradców Gospodarczych TOR przygotował raport pokazujący jaką rolę odgrywa przewoźnik w życiu gospodarczym kraju. To firma którą warto ratować.
Komisja Europejska i Rada Ministrów zaakceptowały 22 grudnia pakiet pomocowy dla LOT-u w wysokości 2,9 mld zł. Składa się on z pożyczki w kwocie 1,8 mld zł, która zostanie udzielona przez Polski Fundusz Rozwoju (PFR) oraz podwyższenia kapitału zakładowego o 1,1 mld zł. Szerzej o samym mechanizmie pisaliśmy w tekście pt.
LOT: Znamy szczegóły pomocy za 2,9 mld zł.
– Wszyscy właściwie dostali już wiosną pomoc a teraz oczekują jej powtórzenia. Narodowy przewoźnik zasługuje na nią bez wątpienia, bo w ostatnich latach udowodnił, że jest na ścieżce ostrego wzrostu i tylko pandemia go z tej ścieżki, miejmy nadzieje na bardzo krótko, strąciła. Unikamy także środków kompensacyjnych i np. cięć w i tak pociętej pandemią siatce, bo póki co pomoc kapitałowa jest poniżej 250 mln euro. Znakomita większość pomocy jest w formie pożyczki, którą LOT będzie musiał spłacić a to z jednej strony oznacza wiarę w wiarygodność i dalszy rozwój firmy, a z drugiej musi motywować do ciężkiej pracy, żeby na spłatę zarobić – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. O globalnej skali wsparcia dla sektora lotniczego pisaliśmy w raporcie
Pomoc publiczna dla linii lotniczych w czasie pandemii.
O zasadności wsparcia dla LOT mówił także cytowany przez „Puls Biznesu” Paweł Borys, który kieruje działaniami PFR. – LOT na nią zasługuje. Od kilku lat jest rentowny. Podobnie, jak inne linie lotnicze, został mocno poszkodowany w trakcie pandemii. Zarząd firmy dokonał w ostatnich miesiącach istotnej restrukturyzacji. Mam na myśli przede wszystkim renegocjację umów leasingowych, dzięki czemu spółka oszczędza setki milionów złotych. Wymaga jednak nadal dużego wsparcia, choć warto pamiętać, że np. Air France czy Lufthansa otrzymały pomoc rzędu kilkunastu miliardów, ale euro –
zaznacza Paweł Borys.
Lotnictwo a gospodarka Branża lotnicza generuje rocznie 3,5 bln USD, czyli ok. 4,1% światowego PKB i generuje 87,7 mln miejsc pracy. Linie lotnicze przewiozły w roku 2019 aż 4,5 mld pasażerów i 61 mln ton ładunków.
We wrześniu IATA po bardzo słabym sezonie letnim zmieniła swoje prognozy – teraz zakłada, że ruch lotniczy w roku 2020 będzie o 66% mniejszy niż w roku poprzednim. Odradzanie się ruchu pasażerskiego zostało zatrzymane w połowie sierpnia przez powrót rządowych ograniczeń transportowych w obliczu nowych ognisk COVID-19. Załamanie w sektorze wywołane pandemią jest bezprecedensowe i nieporównywalne z żadnym z dotychczasowych kryzysów rynkowych.
W kwietniu IATA szacowała, że w roku 2020 same linie lotnicze stracą 314 mld USD przychodów, ale kwota ta wzrosła już do ok. 500 mld USD. Wg ACI o 36 mld USD zmniejszą się przychody portów lotniczych. Obie organizacje niemal od samego początku podkreślają, że w takiej sytuacji lotnictwo nie będzie w stanie utrzymać się bez pomocy publicznej.
Rola PLL LOT w polskiej gospodarceLotnictwo odgrywa istotną rolę w polskiej gospodarce. Sektor zatrudnia bezpośrednio ok. 67 tys. osób i przyczynia się do powstania kolejnych 176 tys. miejsc pracy, dzięki zamówieniom od dostawców i poddostawców, aktywności pracowników, czy poprzez umożliwienie funkcjonowania branży turystycznej obsługującej osoby przyjeżdżające do Polski – 30% z nich dociera do kraju transportem lotniczym.
Do końca roku 2019 sektor lotniczy w Polsce, a zwłaszcza PLL LOT, notowały wyjątkowo szybkie tempo wzrostu. Spółka w roku 2015 przewiozła 4,3 mln pasażerów, zaś w roku 2019 było ich ponad 10 mln. Szybki rozwój PLL LOT oraz całego rynku lotniczego ma ogromne znaczenie dla polskiej gospodarki. Sektor lotniczy generuje ok. 242 tys. miejsc pracy oraz przyczynia się do powstania 2,4% PKB. Sam PLL LOT przyczynia się do powstania ok. 63,7 tys. miejsc pracy i ok. 0,56% krajowego PKB.
Wsparcie dla PLL LOT, jako kluczowego podmiotu dla sektora lotniczego, ma niebagatelne znaczenie. Upadłość lub znaczne ograniczenie działalności przez narodowego przewoźnika pociągnęłoby za sobą poważne problemy wszystkich podmiotów z Polskiej Grupy Lotniczej oraz pogorszenie sytuacji wszystkich lotnisk. To zaś miałoby negatywne skutki dla regionalnych gospodarek i przełożyłoby się na spowolnienie wzrostu gospodarczego całego kraju, ze szczególnym wskazaniem na turystykę.
Raport do pobraniaOpracowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR raport pt. Polskie Linie Lotnicze LOT. Oddziaływanie na krajową gospodarkę można pobrać
TUTAJ. Przez najbliższe tygodnie link do pobrania opracowania będzie także umieszony w widocznym miejscu na naszej stronie.