Jak informuję zagraniczne media, lądujący w Nicei airbus A380 linii Emirates został uszkodzony prawdopodobnie po uderzeniu w drona. W wyniku incydentu z 18 sierpnia br. jeden ze slotów skrzydła SuperJumbo został uszkodzony. Samolot był uziemiony przez cztery dni, a wczoraj (22 sierpnia) po naprawie został przebazowany z powrotem do Dubaju lotem EK2564.
A380 o rejestracji A6-EOM wykonywał lot EK77 w piątek (18 sierpnia) pomiędzy Dubajem a Niceą. Airbus wylądował o 13:08 czasu lokalnego, pozornie bez incydentów. Jednak po wylądowaniu okazało się, że jeden ze slotów prawego skrzydła A380 został uszkodzony w wyniku prawdopodobnej kolizji z dronem w powietrzu. Maszyna została uziemiona we Francji, a rejs powrotny do Dubaju został w tym dniu odwołany.
Lokalne źródło podało, że samolot zderzył się z dużym dronem podczas podejścia do lądowania na lotnisku w Nicei. Według @aviationbrk na Twitterze, część krawędzi natarcia skrzydła została uszkodzona, a samolot został uziemiony na prawie cztery dni naprawy.
20 sierpnia nowa cześć skrzydła dotarła do Nicei, a dwa dni później maszyna odleciała na pusto do Dubaju.
BEA ustala szczegóły incydentu
Francuskie Biuro Badań i Analiz Lotnictwa Cywilnego (Bureau d'Enquetes et d'Analyses pour la sécurité de l'aviation civile) BEA potwierdziło, że bada to zdarzenie, ale nie może jeszcze potwierdzić, czy rzeczywiście był to dron, czy jeszcze coś innego spowodowało uszkodzenie odrzutowca. Jednak wszelkie przesłanki sugerują, że był to bezzałogowy statek powietrzny. Jeśli się to potwierdzi, to mogą zostać wyciągnięte konsekwencje karne, ponieważ korzystanie z dronów w pobliżu lotnisk jest zazwyczaj zabronione, zwłaszcza we Francji.
Nielegalna obecność dronów w okolicach lotnisk budzi poważne obawy związane z bezpieczeństwem i doprowadziła już do wcześniejszych incydentów oraz zakłóceń w ruchu lotniczym. Problem ten dotyczy również polskich lotnisk. Tylko w ciągu ostatnich kilku miesięcy doszło do kilku groźnych incydentów związanych z obecnością dronów w okolicach lotnisk.
Na tym etapie wszystkie oczy są zwrócone na BEA i padają pytania czy uda się szybko ustalić przyczynę tego uszkodzenia.