Kongres Railway Direction Days 2023 (RDD), który odbył się 18 i 19 stycznia w Warszawie, był skierowany do krajów Inicjatywy Trójmorza. Wydarzenie zorganizowane przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny zgromadziło około 600 gości, w tym blisko 50 panelistów z kilkunastu krajów. To właśnie podczas tej imprezy spółka CPK podpisała umowy o współpracy i koordynacji inwestycji z inwestorami kolejowymi z Ukrainy Czech, Litwy, Łotwy i Estonii.
– Jesteśmy dumni, że organizowany przez nas po raz pierwszy w historii kongres Railway Direction Days wzbudził tak duże zainteresowanie nie tylko partnerów z Polski i z regionu ale i ze świata. To jest ten unikalny, jedyny w swoim rodzaju czas w naszej wspólnej historii, kiedy działając w regionie razem, możemy stworzyć bezkonkurencyjną ofertę połączeń kolejowych – podkreślił Mikołaj Wild, prezes CPK.
Podczas kongresu Railway Direction Days przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego, globalnego koordynatora projektu Rail Baltica - RB Rail AS oraz czeskiego zarządcy infrastruktury kolejowej Správa železnic, czyli inwestorów kolejowych z Polski, Czech, Litwy, Łotwy i Estonii, w obecności wiceministra funduszy i polityki regionalnej Marcina Horały, podpisali porozumienie określające zasady oraz dalsze kroki w zacieśnianiu współpracy na rzecz rozwoju Kolei Dużych Prędkości (KDP) w regionie.
Kolejnym strategicznym wydarzeniem, które miało miejsce podczas kongresu RDD było podpisanie umowy o współpracy pomiędzy CPK, a Kolejami Ukraińskimi (Ukrzaliznycia). Dokument zakłada zacieśnienie współpracy w zakresie budowy nowej infrastruktury transportowej, w tym Kolei Dużych Prędkości na trasie Warszawa – Lublin - Zamość - Lwów - Kijów w europejskim standardzie, czyli rozstawie torów 1435 mm. Spółka CPK wyraziła gotowość przygotowania studium wykonalności dla tej infrastruktury.
– To historyczny moment. Wspólnie z Kolejami Ukraińskimi rozpoczynamy prace nad linią KDP Warszawa – Lwów – Kijów. Najkrótsza droga z Ukrainy do UE wiedzie przez Polskę i CPK – powiedział Mikołaj Wild, prezes CPK.
Kongres RDD był również okazją do zaprezentowania raportu Korzyści z rozwoju KDP i integracji pomiędzy krajami UE w ramach Inicjatywy Trójmorza, opracowanego przez Steer, międzynarodową firmę doradczą wykonującą analizy dla Komisji Europejskiej. Jak podają twórcy raportu, w 2050 r. ukończona sieć KDP przystosowana do transportu pasażerskiego i towarowego będzie liczyła około 4500 km. Całkowity koszt budowy całej sieci KDP w regionie Trójmorza wyniesie około 60 mld euro.
Inwestycje te szybko przyniosą korzyści, które szacuje się na blisko 120 mld euro. Oznacza to, że w długim okresie czasu rozwinięta sieć KDP w regionie Trójmorza wygeneruje dwukrotnie większą wartość ekonomiczną w porównaniu z jej początkowym kosztem (Economic Net Present Value - ENPV).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.