Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał 21 maja decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla połączenia kolejowego modlińskiego lotniska. Teraz będzie można przystąpić do kolejnego etapu, jakim jest przygotowanie przetargu na projekt i budowę linii kolejowej i stacji.
Kwestia stworzenia odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do stacji Mazowiecki Port Lotniczy oraz budowy samej tej stacji ciągnie się od lat. Pierwotnie Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego chciał, by inwestycja była finansowana ze środków unijnych. W 2014 r. inwestycja uznana została jednak za inwestycję o zbyt małym zakresie i przeniesiono ją na listę rezerwową w kontrakcie terytorialnym.
Następnie szukano innych sposobów pozyskania pieniędzy na realizację projektu i ostatecznie postanowiono, że będzie on finansowany ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Marszałek porozumiał się w tej sprawie 20 lipca 2016 z PKP PLK, które stały się inwestorem zadania doprowadzenia kolei do stołecznego portu.
– Jesteśmy w początkowej fazie opracowania Studium Wykonalności. Zakończenie opracowania planujemy na koniec tego roku. Następnie będziemy prowadzić prace nad pozyskiwaniem decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych, co może potrwać do połowy 2019 roku. Po tym rozpoczniemy przetarg na wybór wykonawcy i projekt. Same roboty planujemy przeprowadzić między połową 2020 roku a końcem 2022 roku – poinformował jeszcze w 2017 roku portal Rynek Kolejowy Karol Jakubowski, rzecznik prasowy PKP PLK.
Jeżeli więc wszystko będzie się odbywać zgodnie z założeniami, to za trzy lata mniejsze z warszawskich lotnisk doczeka się połączenia kolejowego. Do tego czasu trzeba jednak zainwestować w samą infrastrukturę lotniskową, a to na razie utknęło
właśnie na kwestii zgody środowiskowej.