Kiedy władcy Arabii Saudyjskiej zdecydowali się wpompować miliardy dolarów w stworzenie zupełnie nowych międzynarodowych linii Riyadh Air, oczywistym pytaniem było, co to oznacza dla Saudii, długoletniego, ale bardzo krytykowanego flagowego przewoźnika Królestwa? Teraz linia zaprezentowała swoją nową markę, która nie jest nowa, ale jak twierdzi Saudia w rzeczywistości "oznacza początek nowej ery" dla przewoźnika.
Pojawiały się też spekulacje, że Saudia zostanie przekształcona w niewiele więcej niż specjalną linię lotniczą obsługującą muzułmanów na całym świecie podczas pielgrzymek religijnych do Mekki. Marka Saudia, choć niekoniecznie "toksyczna i zła" na arenie światowej, z pewnością nie była dobrze postrzegana, zwłaszcza gdy Królestwo próbuje zmienić swój globalny wizerunek i przyciągnąć miliony turystów do kraju w nadchodzących latach.
Okazuje się jednak, że Saudia ma zupełnie inny pomysł. W rzeczywistości linia nie tylko wykorzystuje swoje dziedzictwo, ale także planuje rozszerzyć swoją flotę i liczbę obsługiwanych miast w nadchodzących latach. W sobotę (30 września) Saudia zaprezentowała swoją nową markę, która wygląda dość znajomo, ponieważ jest to przerobione logo i czcionka używane przez linię w latach 1971 - 1996!
Wcześniej Logo i barwy pojawiły się na kilku samolotach, a Saudia nawet nie próbowała ich ukryć przed wzrokiem ciekawskich, bo wszyscy po prostu założyli, że samoloty mają pamiątkowe historyczne barwy i są kolejnymi retrojetami.
Nowa era dla linii
Choć logo jest powiewem przeszłości, Saudia twierdzi, że rebranding w rzeczywistości "oznacza początek nowej ery" dla linii lotniczej. W komunikacie prasowym linia poinformowała, że pasażerowie mogą "spodziewać się autentycznych saudyjskich wrażeń podczas podróży, prezentujących to, co najlepsze w Arabii Saudyjskiej i jej bogatej kulturze. Obejmuje to charakterystyczny zapach i tożsamość dźwiękową, lokalnie inspirowaną kuchnię, a wszystko to wykonane przez wykwalifikowanych saudyjskich rzemieślników".
Nowa tożsamość kolorystyczna marki, składająca się z zieleni, błękitu i piasku, reprezentuje cel Saudii, jakim jest rozszerzenie floty i miejsc docelowych, łącząc świat z Arabią Saudyjską, podkreślając autentyczność i głęboko zakorzenione wartości Królestwa.
Równolegle z rebrandingiem, Saudia podjęła również ogromną transformację cyfrową, całkowicie poprawiając cyfrowe doświadczenia klientów. Saudia jest liderem wśród międzynarodowych linii lotniczych w obsłudze generatywnej sztucznej inteligencji (AI) jako wirtualnego asystenta o nazwie "SAUDIA", który jest jednym z pierwszych tego typu rozwiązań w regionie. Do końca roku Saudia umożliwi gościom przeprowadzenie całej transakcji za pośrednictwem tego wydajnego procesu.
Wizja 2030
Saudia nie tylko wdraża w pełni zintegrowany program cyfrowy i zmienia swój wygląd, ale także skutecznie i szybko pomaga w realizacji wizji Arabii Saudyjskiej 2030 (Vision 2030), współpracując ze wszystkimi interesariuszami z branży, aby osiągnąć cele krajowej strategii lotniczej.
Arabia Saudyjska najwyraźniej wierzy, że jej rynek lotniczy jest wystarczająco duży, aby obsługiwać dwie duże międzynarodowe linie (w tym
Riyadh Air), a Saudia ma kluczowe znaczenie dla krajowej strategii lotniczej Kingom, która ma ambitny cel przyciągnięcia ponad 330 mln turystów do Arabii Saudyjskiej do 2030 r.
Saudia przyleci do Polski?
Warto dodać, że Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o podpisaniu w sierpniu br. umowę między rządem Rzeczpospolitej Polskiej a rządem Królestwa Arabii Saudyjskiej o komunikacji lotniczej. Dokument umożliwi uruchomienie przez Polskie Linie Lotnicze LOT, a także przez linie lotnicze Saudia, bezpośrednich połączeń lotniczych między tymi krajami. Najbardziej prawdopodobne nowe trasy połączą Warszawę z Rijadem i Dżuddą. Więcej na ten temat w artykule "
LOT i Saudia połączą Polskę z Arabią Saudyjską?".