Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Rekordowe prędkości nad Atlantykiem. LOT z Newark poniżej 7h

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
02-11-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Rekordowe prędkości nad Atlantykiem. LOT z Newark poniżej 7h
fot. PLL LOT
Loty z USA do Europy zwykle trwają krócej niż ze Starego Kontynentu do Stanów Zjednoczonych. W ostatnich dniach odczuwalny jest jednak wyjątkowo mocny wpływ prądu strumieniowego – osiągane prędkości zaczęły przekraczać 1200 km/h. Skorzystali na tym m.in. pasażerowie PLL LOT, którzy przylecieli do Warszawy z Newark w czasie 6h i 55min.

W ostatnich dniach nad Oceanem Atlantyckim prąd strumieniowy (jet stream) jest wyjątkowo silny. To dość wąski strumień przenoszący z zachodu na wschód na wysokości ok. 12 km nad poziomem morza ogromne masy powietrza – w warunkach skrajnych prędkości wiatru mogą w nim osiągać nawet 500 km/h. Jego efektem są obecnie m.in. problemy jakie ma Europa z orkanem Ciaran, który zmusił holenderskie linie lotnicze do odwołania w czwartek (3 listopad) większości zaplanowanych na ten dzień lotów z Amsterdamu.

Wpływ prądu strumieniowego na realizację operacji lotniczych może być jednak i pozytywny – korzystające z niego samoloty poruszają się z większą prędkością, a różnica prędkości samolotów poruszających się w przeciwnych kierunkach może wynosić kilkaset km/h. Z biznesowego punktu widzenia, wykorzystanie prądu strumieniowego z lotach z zachodu na wschód jest niezwykle korzystne ponieważ pozwala na ograniczenie zużycia paliwa. W przypadku lotów ze wschodu na zachód piloci starają się omijać czołowe prądy strumieniowe, gdyż długość lotu znacząco by się wydłużyła, co odbiłoby się negatywnie w ponoszonych kosztach.

Nawet 1 230 km/h

W ostatnich dniach prąd strumieniowy jest na tyle silny, że samoloty wykonujące rejsy z Ameryki Północnej do Europy przemieszczają się z nieosiągalną w normalnych warunkach prędkością. W ciągu ostatnich 48 godzin wielu przewoźników pochwaliło się, że szerokokadłubowe samoloty leciały nawet z prędkością ponad 1 200 km/h, o mniej więcej 300 km/h więcej niż ma to przeważnie miejsce.

Z prądu strumieniowego skorzystali także piloci i pasażerowie Polskich Linii Lotniczych LOT w środowym rejsie z Newark do Warszawy. Silny wiatr sprawił, że boeing 787-9 pokonał trasę w rekordowym czasie zaledwie 6h i 55min., podczas gdy w normalnych warunkach lot trwa ok. 7h i 30min. Dreamliner leciał z maksymalną prędkością 1 230 km/h.


Podobne prędkości osiągnęły samoloty m.in. linii British Airways, FedEx czy Virgin Atlantic. Airbus A350-1000 w barwach narodowych linii lotniczych Wielkiej Brytanii, wykonując rejs z Las Vegas do Londynu-Heathrow, osiągnął maksymalną prędkość 1 202 km/h. Dreamliner Virgin Atlantic lecący z kalifornijskiego Los Angeles do stolicy Wielkiej Brytanii osiągnął prędkość 1 219 km/h.

Pilotom towarowego boeinga 777 linii FedEx udało się, w najlepszym momencie, lecieć z prędkością 1 200 km/h. „Kosiarz” wykonujący rejs linii Emirates z Dallas do Dubaju wylądował w największym mieście Zjednoczonych Emiratów Arabskich 57min.przed rozkładowym czasem. W okolicach wybrzeży Nowej Funlandii samolot leciał z prędkością 1 250 km/h.


O 54 minuty krócej trwał również rejs nr 106 American Airlines z Nowego Jorku-JFK do Londynu. Frachtowiec KLM-u, boeing 777F, który wystartował z Miami z prawie czterogodzinnym opóźnieniem, przyleciał do Amsterdamu spóźniony o tylko 2h.

Do rekordu troszeczkę brakuje

W lutym 2019 r. samolot Virgin Atlantic leciał z Los Angeles do Londynu z maksymalną prędkością 1 300 km/h, która została osiągnięta nad Pensylwanią. Po wylocie z prądu strumieniowego samolot zwolnił do „zaledwie” 710 km/h, podczas gdy zwyczajna prędkość Dreamlinera to ok. 910 km/h. Założyciel Virgin, Richard Branson, opisał wtedy „Liniowca Marzeń” jako samolot, który lata „szybciej niż jakikolwiek inny komercyjny samolot nienaddźwiękowy w historii”.

Rekord Virgin Atlantic został pobity rok później przez boeinga 747 British Airways. Jumbo Jet podczas lotu z Nowego Jorku do Londynu osiągnął prędkość 1 327 km/h, skracając czas podróży z około siedmiu godzin do niecałych pięciu.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PLL LOT: Wraca połączenie Warszawa – Rzym (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Wraca połączenie Warszawa – Rzym (zdjęcia)

informacja prasowa 31 października 2023

Lubuskie znów dołoży do lotów do Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Lubuskie znów dołoży do lotów do Warszawy

Mateusz Kieruzal 28 października 2023

LOT: Ilu pasażerów dokonuje upgrade’u do klasy biznes?

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ilu pasażerów dokonuje upgrade’u do klasy biznes?

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

Zobacz również:

ALC potwierdza leasing dwóch B737 MAX 8 dla LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

ALC potwierdza leasing dwóch B737 MAX 8 dla LOT-u

Piotr Bożyk 01 listopada 2023

PLL LOT: Wraca połączenie Warszawa – Rzym (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Wraca połączenie Warszawa – Rzym (zdjęcia)

informacja prasowa 31 października 2023

LOT: Zimą mniej lotów z Radomia do Paryża i Rzymu

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

PLL LOT: Wraca połączenie Warszawa – Rzym (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Wraca połączenie Warszawa – Rzym (zdjęcia)

informacja prasowa 31 października 2023

Lubuskie znów dołoży do lotów do Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Lubuskie znów dołoży do lotów do Warszawy

Mateusz Kieruzal 28 października 2023

LOT: Ilu pasażerów dokonuje upgrade’u do klasy biznes?

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Ilu pasażerów dokonuje upgrade’u do klasy biznes?

Mateusz Kieruzal 26 października 2023

Zobacz również:

ALC potwierdza leasing dwóch B737 MAX 8 dla LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

ALC potwierdza leasing dwóch B737 MAX 8 dla LOT-u

Piotr Bożyk 01 listopada 2023

PLL LOT: Wraca połączenie Warszawa – Rzym (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Wraca połączenie Warszawa – Rzym (zdjęcia)

informacja prasowa 31 października 2023

LOT: Zimą mniej lotów z Radomia do Paryża i Rzymu

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5