Hybrydowe linie lotnicze flydubai odnotowały w 2022 r. zysk w wysokości 327 milionów dolarów, najwyższy w ciągu całej 15-letniej działalności przewoźnika. Flydubai przewiózł 10,6 mln pasażerów, zainaugurował loty do 16 nowych destynacji oraz odebrał aż 17 nowych B737 MAX. Środki pieniężne zgromadzone na kontach bankowych wynoszą 1,1 mld dolarów.
Publikując wyniki finansowe za zeszły rok, linie lotnicze mające swój hub w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Dubaju (DXB), wskazały, że odnotowały łączne roczne przychody w wysokości 2,5 mld dolarów amerykańskich, co stanowi wzrost o 72 proc. w stosunku do 1,4 mld dolarów wygenerowanych w roku poprzednim. Zwiększony o trzy czwarte przychód pozwolił hybrydowemu przewoźnikowi osiągnąć historyczny roczny zysk w wysokości 327 milionów dolarów. To drugi rok z rzędu, kiedy emirackie linie ogłaszają zanotowanie zysku. W 2021 r. linie zarobiły na czysto 229 mln dolarów. Aby wesprzeć rozwój linii lotniczej, w roku ubiegłym flydubai zatrudnił 1 300 nowych pracowników; 80 proc. z nich to personel pokładowy, inżynierowie lub piloci.
– Rekordowe wyniki flydubai w 2022 r. są bezpośrednim wynikiem silnego modelu biznesowego przewoźnika, a także jego zdolności adaptacyjnych i sprawności w trudnych czasach, co ugruntowało pozycję linii, przyczyniając się do sukcesu dubajskiego centrum lotniczego – powiedział Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes flydubai.
– W ciągu ostatnich dwóch lat flydubai nadal dążył do utrzymania najwyższych poziomów kosztów i wydajności operacyjnej, przy jednoczesnym zachowaniu i zwiększaniu liczby pracowników. Oznaczało to, że przewoźnik szybko zaspokoił stłumiony popyt i wsparł przyspieszoną odbudowę Dubaju. Drugi rok z rzędu od początku pandemii linie ogłaszają zysk, co jest świadectwem wyjątkowego wkładu wykwalifikowanego zespołu i pozytywnego środowiska, w którym działamy, i które sprzyja rozwojowi i osiąganiu sukcesów – dodał Al Maktoum.
Dwa razy więcej lotów
Flydubai przewiózł w 2022 r. ponad 10,6 miliona pasażerów, co oznacza 89-proc. wzrost w porównaniu do 2021 r., kiedy na pokłady boeingów latających dla przewoźnika wsiadło 5,6 mln podróżnych. Emiracki przewoźnik wykonał 86 843 lotów, podczas gdy w 2021 r. doliczono 48 554 rejsów. Po powszechnym zniesieniu ograniczeń związanych z COVID-19 na początku 2022 r. linie lotnicze na całym świecie odniosły korzyści związane z szybkim powrotem popytu na podróże lotnicze. W regionie Bliskiego Wschodu rekordowe zyski osiągnęły linie lotnicze: Jazeera Airlines i Air Arabia.
Wynik EBITDAR (zarobek przed odjęciem odsetek, podatków, amortyzacji i czynszów) wyniósł 28 proc. rocznych przychodów. Środki pieniężne i ich ekwiwalenty zgromadzane na kontach bankowych wynoszą 1,1 mld dolarów w porównaniu z 800 mln, które linie posiadały w roku poprzednim. Koszt paliwa nadal jest najwyższym pojedynczym kosztem operacyjnym dla linii lotniczych z Dubaju i wynosi 33,9 proc. całkowitych rocznych kosztów operacyjnych. Jest to spowodowane znacznym wzrostem cen paliwa w zeszłym roku.
Pozyskiwane nowe samoloty typu boeing 737 MAX mają zapewniać większą oszczędność paliwa, a co za tym idzie środków pieniężnych. W 2022 r. flydubai zapewnił finansowanie 20 B737 MAX i 3 silników typu LEAP-1B poprzez połączenie sprzedaży i leasingu zwrotnego oraz finansowania długiem komercyjnym.
Dubaj jest magnesem rozwoju
Linie flydubai zainaugurowały 16 nowych tras. Na koniec roku sieć połączeń wyniosła 114 bezpośrednich destynacji. Przewoźnik największy wzrost popytu zanotował na lotach do sezonowych destynacji, takich jak Batumi, Bodrum, Dubrownik, Izmir, Tiwat, Trabzon oraz na Mykonos i Santorini. Linie odnotowały wzrost popytu na lotach przesiadkowych w ramach partnerstwa z Emirates. W zeszłym roku z usługi lotów łączącym skorzystało aż 46 proc. wszystkich pasażerów. Rok wcześniej było to zaledwie 34 proc.
– Poruszanie się w tych trudnych czasach charakteryzujących się ciągłymi wahaniami cen paliw, zakłóceniami w łańcuchach dostaw, rosnącą globalną inflacją i niepokojami geopolitycznymi. Mimo to, nie osłabiło to naszych dobrych wyników. Nasze solidne środki kontroli kosztów, optymalizacja sieci, wysokie zyski i znaczna oszczędność paliwa uzyskiwana przez flotę boeingów 737 MAX przyczyniła się do tego historycznego wyniku finansowego – powiedział Gatih Al Gaith, dyrektor generalny flydubai.
– Wcześnie zdaliśmy sobie sprawę z wielkich możliwości, jakie daje Dubaj, i pozostaliśmy skoncentrowani i gotowi do zwiększenia skali naszej działalności, gdy popyt na podróże powróci. Nasza stabilna sytuacja finansowa pozwoliła nam utrzymać dodatnie przepływy pieniężne i nie wymagać pomocy rządowej, która była dla nas dostępna w czasie pandemii – dodał Al Gaith.
17 nowych samolotów
Hybrydowy przewoźnik odebrał 17 nowych samolotów, co dla flydubai jest rekordem w swojej 15-letniej historii. Liczba samolotów tym samym zwiększyła się o 25 proc. Na koniec roku linie posiadały 74 samoloty: 32 boeingami 737-800NG, 39 B737 MAX 8 i trzy B737 MAX 9. Średni wiek samolotu wynosi zaledwie cztery lata i pięć miesięcy. Dwa boeingi 737-800NG zostały zwrócone leasingodawcom po zakończeniu trwania okresu leasingu operacyjnego. Aby sprostać gwałtownemu wzrostowi popytu na podróże i zwiększyć przepustowość, flydubai podpisał umowę wet-leasingu (ACMI) czterech samolotów z czeskimi liniami lotniczymi Smartwings.
Linie otrzymały zezwolenie na obsługę techniczną CAR-145 od emirackiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (GCAA) na przeprowadzanie kontroli typu C i konserwacji samolotów typu boeing 737 MAX. Przeprowadzania serwisu maszyn przyniesie przewoźnikowi dodatkową efektywność operacyjną i kosztową. Pierwszy przegląd typu C został zakończony w marcu 2022 r., a pierwsze dopuszczenie samolotu do dalszej eksploatacji zostało wydane przez mechaników w kwietniu 2022 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.