Polskie Linie Lotnicze LOT osiągnęły w 2019 roku przychód ze sprzedaży w wysokości 7,37 mld zł, czyli o ponad miliard zł więcej niż w 2018 roku. Zysk na działalności podstawowej wyniósł 113,9 mln zł. Zarząd narodowego przewoźnika planuje jednak pozyskać 4,5 mld złotych ze środków pomocy publicznej.
Prognozowany ujemny stan gotówki na dzień 31 grudnia bieżącego roku bez dodatkowego wsparcia finansowego linie lotnicze znad Wisły szacują na kwotę 250 mln zł. "Planujemy pozyskanie pomocy publicznej na łączną kwotę ok. 1 mld euro, po uprzednim zakończeniu negocjacji z leasingodawcami, których celem jest trwałe i materialnie istotne zmniejszenie obciążeń spółki z tytułu płaconych rat leasingowych" - podkreślono w sprawozdaniu.
"Regulacje krajowe i unijne dotyczące pomocy publicznej w związku z kryzysem wywołanym wirusem COVID-19 oraz praktyka stosowania tych regulacji w odniesieniu do innych przewoźników lotniczych w Unii Europejskiej wskazują, że uzyskanie pomocy publicznej w wysokości szacowanej przez spółkę jest możliwe oraz dopuszczalne z formalno–prawnego punktu widzenia. Należy dodać, że na dzień sporządzania sprawozdania finansowego spółka prowadzi działania zmierzające do sfinalizowania pomocy publicznej pod względem formy, źródeł i harmonogramu przyznania tejże pomocy" - dodano w komunikacie.
10 mln pasażerów i 15 nowych połączeń
W ubiegłym roku LOT przewiózł na pokładach rekordową liczbę 10 mln pasażerów i uruchomił 15 nowych połączeń. To kolejny rok, w którym spółka utrzymała rentowność, mimo problemów z globalnym uziemieniem floty B737MAX i silnikami Rolls Royce w Boeingach 787.
Ubiegły rok LOT zakończył z zyskiem z działalności podstawowej, czyli przewozu pasażerów na poziomie 113, 8 mln zł. Jednocześnie spółka zwiększyła przychody ze sprzedaży do 7,37 mld w porównaniu do 6,19 mld zł w roku poprzednim. Wynik z działalności operacyjnej przed amortyzacją (EBITDA) wyniósł w ub. roku 142,6 mln zł, a z kolei wynik na działalności operacyjnej (EBIT) 91,9 mln zł.
- W ubiegłym roku, czwarty rok z rzędu, wypracowaliśmy zysk i zwiększyliśmy skalę działalności przewożąc na pokładach rekordową liczbę 10 mln pasażerów. Potwierdza to, że strategia rentownego wzrostu, którą obraliśmy w 2016 roku była słuszna. Dziękuję za ciężką pracę całemu zespołowi LOT-u, a naszym pasażerom za zaufanie -wyznał Rafał Milczarski, prezes LOT-u.
Inauguracja tras do Miami, Delhi, Kolombo i Seulu
W 2019 roku w stosunku do 2018 roku największą dynamikę wzrostu liczby pasażerów (o 30,4 proc.) zanotowały rejsy dalekiego zasięgu (przyrost o 30,4 proc). Na lotach krótko- i średniodystansowych przewieziono o 11,4 proc. więcej pasażerów niż rok wcześniej, a w rejsach krajowych o 4,7 proc. W 2019 roku zainaugurowano m.in.: trasy Warszawa-Miami, Warszawa-Delhi, Warszawa-Kolombo i Budapeszt-Seul, dzięki czemu na koniec roku w ofercie polskiego przewoźnika było ponad 120 połączeń.
– Oczywiście bieżący rok jest dla nas znacznie trudniejszy i skupiamy się teraz na optymalizacji naszej działalności, tak by przetrwać najtrudniejszy czas dla branży lotniczej. Na szczęście nasze wyniki z lat ubiegłych dowodzą, że potrafimy pracować z zaangażowaniem i osiągać założone cele – dodał Rafał Milczarski.
Ograniczenie dostaw do minimum i renegocjacja umów leasingu
Zarząd narodowego przewoźnika od momentu wybuchu pandemii podjął szereg działań w związku z koniecznością dostosowania się do nieustannie zmieniających się warunków funkcjonowania, zarówno w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się zarażeń COVID‐19, w odniesieniu do własnych pracowników, jak również w zakresie wsparcia rządowej walki z koronawirusem. Objęły one wdrożenie dodatkowych działań w celu ograniczenia kosztów, m.in. poprzez: ograniczenie dostaw towarów i usług do niezbędnego minimum, niezakłócającego ciągłości operacyjnej spółki. W szczególności podjęto działania mające na celu renegocjację aktualnych umów leasingu samolotów, czy też leasingu samochodów służbowych.
Poza tym w zakresie zabezpieczenia płynności finansowej w znacznym stopniu skorzystano z mechanizmu faktoringu odwrotnego; zawieszono i dokonano prolongaty spłaty niektórych zobowiązań, przyspieszono ściągalność należności handlowych, a w ramach działań o charakterze prewencyjnym zapewniono pracownikom możliwość pracy zdalnej; umożliwiono korzystanie ze środków przekazu takich jak telefony, komunikatory internetowe, wideokonferencje; wyposażano pracowników w środki ochrony (maseczki ochronne, rękawiczki) i zapewniono środki dezynfekcyjne na terenie najmowanej powierzchni biurowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.