Okres od lipca do września okazał się na Grupy Lufthansy drugim najlepszym kwartałem w historii. Niemieckie linie wraz ze swoimi spółkami zależnymi w Austrii, Belgii i Szwajcarii zarobiły „na czysto” prawie 1,2 mld euro. Austrian Airlines, Lufthansa oraz Swiss notują bardzo duży popyt na podróże lotnicze, zwłaszcza w klasach premium, co dodatkowo potęguje zyski.
Grupę Lufthansy, oprócz narodowych linii lotniczych Niemiec i spółek zarejestrowanych w tym kraju, takich jak Lufthansa City Line, Lufthansa Cargo, Lufthansa Technik, tworzą przewoźnicy z Austrii (Austrian Airlines), Belgii (Brussels Airlines), Niemiec (Eurowings), Szwajcarii (Swiss International Air Lines) i Włoch (Air Dolomiti).
W skład Grupy nie są jeszcze zaliczane włoskie linie ITA Airways. Skorygowany zysk (EBIT) Grupy za trzeci kwartał, przed odliczeniem odsetek, podatków i amortyzacji, wyniósł łącznie 1,5 mld euro. Ten rekordowy wynik wskazuje na kontynuację trendu wzrostowego, gdyż dane za trzeci kwartał ubiegłego roku wskazywały zysk operacyjny w wysokości 709 mln euro, co stanowi roczny wzrost o 99 proc.
W ostaniem kwartale wszystkie linie lotnicze z Grupy odnotowały dwucyfrowe marże, co wpłynęło pozytywnie na łączny zysk netto niemieckiej, który za okres od 1 lipca do 30 września osiągnął historyczny poziom 1,19 mld euro. Odnotowany zysk netto jest znacznie większy niż ten, które Grupa wykazała w drugim kwartale bieżącego roku. Wtedy „na czysto” zarobiono 881 mln euro. W odniesieniu do analogicznego okresu ubiegłego roku zysk jest większy o 310 mln euro.
Wysoki popyt na usługi premium
Pomijając kwestie finansowe, Grupa Lufthansy odnotowała również imponujące dane, jeśli chodzi o liczbę przewiezionych pasażerów. Samolotami wszystkich linii lotniczych podróżowały ponad 38 mln pasażerów, o pięć mln więcej niż rok wcześniej. Przewoźnicy notują w ostatnim czasie zwiększony popyt a podróże lotnicze, zwłaszcza w kabinach premium. – Ten trend jest podstawą, aby osiągać jeszcze lepsze wyniki. Mimo że sytuacja geopolityczna pozostaje trudna, bardzo wysoki poziom dokonywanych rezerwacji daje nam powody do optymizmu – nie tylko w przypadku bardzo dobrego wyniku na koniec roku, ale także w kolejnych latach – powiedział Carsten Spohr, dyrektor generalny Grupy Lufthansa.
Łączna przepustowość pasażerskich linii lotniczych w trzecim kwartale wzrosła o 13 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku i osiągnęła poziom 88 proc. sprzed kryzysu w 2019 roku. Sprzedanych zostało ponad 86 proc. wszystkich oferowanych miejsc, co spowodowało, że współczynnik zajętości miejsc w samolotach pozostał na zasadniczo niezmienionym poziomie w porównaniu z rokiem poprzednim. Grupa Lufthansy podkreśla, że w tym roku ponad 70 proc. podróżnych rozpoczyna swoją podróż poza granicami Niemiec, co z punktu widzenia linii transferowych jest bardzo dobrym wynikiem.
Zyski z cargo i MRO
W trzecim kwartale światowy, lotniczy rynek cargo w dalszym ciągu do normalizacji. Na przychody z frachtu lotniczego miało wpływ wymagające otoczenie makroekonomiczne. Lufthansa Cargo osiągnęła skorygowany EBIT w wysokości jednego mln euro, w poprzednim roku było to 331 mln euro. Stawki za przewóz ładunków utrzymały się znacznie powyżej poziomów sprzed kryzysu, na podobnym poziomie w porównaniu z okresem drugiego kwartału. W czwartym kwartale przewidywany jest nieznaczny wzrost przewiezionych ładunków.
Lufthansa Technik w dalszym ciągu czerpała korzyści z wysokiego popytu na podróże lotnicze i wynikającego z niego wzrostu popytu wśród linii lotniczych na całym świecie na usługi konserwacji, napraw i remontów (MRO). W trzecim kwartale zysk przed opodatkowaniem wyniósł 168 mln euro, podczas gdy rok wcześniej było to o 20 mln więcej. Mniejszy zysk wynika w głównej mierze z ze wzrostu wartości kursu dolara amerykańskiego. Mimo to, oddział MRO zanotował rekordowy wynik zysku „na czysto”.
Na koniec roku prawie trzy mld euro zysku
Zarząd Grupy prognozuje, że w tym roku zysk netto wyniesie ponad 2,6 mld euro. Biorąc pod uwagę dwucyfrowy wzrost rezerwacji na czwarty kwartał w porównaniu z rokiem poprzednim, założenia wydają się być zasadne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.