Niemiecki rząd jest gotowy przejąć wakacyjne linie lotnicze Condor. Nacjonalizacja byłaby możliwa tylko na pewien czas. Niemcy zamierzają wznowić proces sprzedaży, gdy tylko ustąpi bieżący kryzys branży turystycznej.
Przewoźnikowi z Hesji groziła zapaść po zawirowaniach związanych z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, które doprowadziły do komplikacji z przejęciem przez Polską Grupę Lotniczą.
Nacjonalizacja Condora byłaby możliwa tylko przez ograniczony czas, ponieważ Niemcy zamierzają wznowić proces sprzedaży, gdy tylko ustąpi bieżący kryzys branży turystycznej.
– Przy załamaniu rynku lotniczego to nie jest czas na zakupy, bo teraz to już absolutnego kota w worku się kupuje. Nie znając przyszłości rynku. Najpierw kraje mają ratować swoje linie. Nacjonalizacja jest jedną z formy pomocy. Nie wyklucza to w przyszłości powrotu do transakcji. Zmieni się sprzedawca i jeśli teraz nie odejdziemy od stolika transakcji obrażeni na niezależną od nas sytuację, to LOT będzie mógł wrócić do rozmów – podkreślił Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Wcześniej "Junge Welt" doniósł, że polska strona domagała się od niemieckich władz umorzenia 380 mln euro pożyczki pomostowej dla Condora udzielonej jesienią przez bank KfW. Akceptacja oferty Polskiej Grupy Lotniczej doprowadziłaby do umorzenia zobowiązania Condora przez rząd federalny i land Hesja. Na takim rozwiązaniu skorzystałaby oczywiście polska strona, która przejęłaby niemieckiego przewoźnika za znacznie mniejszą kwotę niż zgodnie z porozumieniem wypracowanym w styczniu. Wycofanie z kontraktu wiązałoby się natomiast z karami umownymi. Ich ewentualnej wysokości nie można jeszcze przewidzieć.
Polska linia lotnicza LOT, podstawa ekonomiczna PGL, praktycznie zaprzestała regularnych lotów. Lufthansa uziemiła również dużą część swoich samolotów, korzystając w tym celu z terenów portu Berlin-Brandenburgia, które jest wciąż w budowie.
Zarówno linie lotnicze LOT, jak i Condor, są zajęte obecnie rządowymi akcjami związanymi z powrotami do kraju rodaków, których zaskoczyła fala zamykania granic w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19. Rynek podróży lotniczych, a zwłaszcza tych w Europie, nie ma jednak dobrych perspektyw po zakończeniu bieżącego kryzysu.
Condor Flugdienst GmbH to linie lotnicze z siedzibą w Kelsterbachu koło Frankfurtu nad Menem. Są największą wakacyjną linią lotniczą w Niemczech. Głównym hubem jest port lotniczy Frankfurt. Po bankructwie poprzedniego właściciela, którym był Thomas Cook Group, spółka została wyłączona z masy upadłościowej i wystawiona na sprzedaż. W styczniu 2020 roku ogłoszono, że zostanie przejęta przez Polską Grupę Lotniczą. Transakcja miała zostać sfinalizowana do końca kwietnia. Flota Condor Flugdienst GmbH składa się z 53 samolotów. Linie oferują loty do 81 destynacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.