Riyadh Air potwierdził zapowiedzi wykonania pierwszego lotu komercyjnego w pierwszej połowie 2025 r. Przewoźnik jest także na ostatnim etapie zabezpieczania certyfikatu operatora lotniczego (AOC) - poinformował Tony Douglas, dyrektor generalny linii, podczas konferencji Routes World 2024 w Bahrajnie.
Nowa linia ma wykorzystać strategiczne położenie geograficzne Arabii Saudyjskiej, między trzema kontynentami: Azją, Afryką i Europą, dzięki czemu Rijad stanie się w przyszłości lotniczą bramą świata i globalnym hubem transportowym, handlowym i turystycznym. Riyadh Air chce być największymi liniami lotniczymi na Bliskim Wschodzie pod względem osiąganych przychodów, dystansując rywali z Zatoki Perskiej, takich jak Emirates, Qatar Airways i Etihad.
- W tej chwili zajmujemy się lotami sprawdzającymi trasy. Jesteśmy kilka dni od zakończenia tego procesu. Do końca roku będziemy mieć AOC - powiedział cytowany przez ch-aviation.com Tony Douglas, potwierdzając, że początkowe plany siatki połączeń przewoźnika zostaną ujawnione na początku 2025 r. Pisaliśmy o tym w artykule "
Riyadh Air coraz bliżej AOC".
Z powodu ciągłych opóźnień dostaw zamówionych B787-9 Dreamliner, których część miała już dawno zostać dostarczona przez Boeinga, Riyadh Air musiało trzykrotnie zmieniać swoje plany. - Opóźnienia w dostawach są nieustającym zagrożeniem - zauważył Douglas, ale saudyjska linia nadal zobowiązuje się do obsługi 100 miast w ciągu pierwszych pięciu lat swojej działalności.
Chociaż Riyadh Air nie ujawnił szczegółów dotyczących zamówienia na samoloty wąskokadłubowe, Douglas stwierdził, że zostanie ono ogłoszone wkrótce i jest „w przybliżeniu równoważne pod względem skali” zamówieniu na samoloty szerokokadłubowe. To oznacza, że nowe zamówienie może oscylować w liczbie około 40 sztuk. Według zapowiedzi linia zamierza rozpocząć operacje samolotami wąskokadłubowymi w ciągu roku od pierwszego lotu komercyjnego.
Flota przewoźnika
Flota Riyadh Air składa się na razie z jednego boeinga B787-9 Dreamliner (HZ-ARA) wynajętego od linii Saudia. Pierwszy nowy Dreamliner, który został zaprezentowany na salonie Paris Air Show 2023, trafi do linii w najbliższych tygodniach. Przewoźnik oczekuje obecnie na dostawę 38 boeingów B787-9. Niebawem linia ogłosi także zamówienie około 40 samolotów wąskokadłubowych. Tutaj najprawdopodobniej linia wybrała Airbusa i rodzinę A320neo.
Ponadto saudyjski przewoźnik zainicjował rozeznanie rynku mające na celu pozyskanie większych samolotów szerokokadłubowych, chociaż szef linii nie podał żadnych nowych szczegółów. Jednak dyrektor finansowy Riyadh Air, Adam Boukadida, powiedział portalowi
ch-aviation.com na początku tego roku, że firma wystosowała zapytanie ofertowe (RFP) do Airbusa i Boeinga w sprawie zamówienia na duże samoloty pasażerskie. Chodzi tu konkretnie o maszyny A350-1000 oraz B777-9X.