Partner serwisu
Prawo i polityka

Rok w branży lotniczej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Rok w branży lotniczej
fot. Pixabay
Rozwój tanich linii lotniczych, pojawienie się low costów na trasach dalekiego zasięgu, „otwarcie” linii tradycyjnych na low costy oraz wprowadzanie coraz bardziej ekonomicznych samolotów – to trendy, które miały swój początek w tym roku i najpewniej będą kontynuowane w następnym.

Koniec roku to dobry moment na podsumowanie wydarzeń i trendów na rynkach lotniczych w Europie i na świecie. Pomimo kilku tragicznych wydarzeń, jak katastrofa samolotu Germanwings we francuskich Alpach czy katastrofa rosyjskiego samolotu Metrojet, był to dobry rok dla lotnictwa komercyjnego, a duży wpływ na to miała niska cena ropy i rosnący popyt na podróże lotnicze. Obecne w tym roku trendy będą kontynuowane w kolejnych latach. Możemy się spodziewać między innymi: dalszego rozwoju tanich linii lotniczych i związanych z tym konsekwencji, pojawienia się low costów na trasach dalekiego zasięgu, „otwarcia” linii tradycyjnych na low costy oraz wprowadzania coraz bardziej ekonomicznych samolotów.

Dobre wyniki tanich przewoźników

Już same wyniki przewozowe i finansowe takich linii jak Ryanair, easyJet czy Wizz Air mówią same za siebie - ekspansja tanich przewoźników będzie nadal trwała, zważywszy, że wciąż jest jeszcze kilka rynków, w których linie te mają duże możliwości rozwoju. Polska będzie wśród jednych z ważniejszych graczy dla tych linii, zwłaszcza Ryanair’a oraz węgierskiego przewoźnika. Ale plany przewoźników sięgają jeszcze dalej. Sam tylko Ryanair planuje w ciągu kolejnych kilku lat znacząco zwiększyć liczbę pasażerów – do 180 mln w 2024 roku, oraz zwiększyć swoją flotę do 500 samolotów, jak więc widać przewoźnik jest wręcz „zmuszony” do stałego zwiększania strumienia pasażerów. Otwarcie pod koniec października bazy w Berlinie Schönefeld było kolejnym istotnym etapem rozwoju przewoźnika. W listopadzie liczba pasażerów odprawionych na lotnisku Schönefeld wzrosła o ponad 46% w porównaniu do listopada poprzedniego roku, co wskazuje na ogromny wzrost oferowania tej linii i pozwoli przewoźnikowi zwiększyć swój udział w niemieckim rynku lotniczym, który obecnie oscyluje w okolicach zaledwie 5%.

Rozwój połączeń długodystansowych

Intensywny rozwój tanich linii lotniczych ma również inne, istotne konsekwencje. Ambitne zamorskie plany Norwegian oraz uruchomienie swojej bazy w Kolonii/Bonn przez Eurowings i plany uruchomienia za kilka miesięcy połączeń między innymi do Stanów Zjednoczonych przez niemieckiego przewoźnika, to preludium do uruchamiania kolejnych połączeń długodystansowych przez tanie linie lotnicze, czego zapewne będzie świadkami w najbliższych latach.

Konieczna współpraca

Inną, istotną kwestią jest współpraca tanich linii lotniczych oraz linii tradycyjnych. Zmiany zachodzące na rynku lotniczym są tak istotne i oddziaływujące na wszystkich graczy, iż nieuniknionym jest zmiana podejścia do pewnych kwestii. Deficytowe połączenia bliskiego i średniego zasięgu zmuszają tradycyjnych przewoźników do szukania rozwiązań umożliwiających bardziej efektywne przewożenie pasażerów do swoich hubów. Jesienią tego roku przedstawiciele Lufthansy wspomnieli o możliwości współpracy z drugim co do wielkości tanim przewoźnikiem lotniczym w Europie, choć później szefowa easyJet nie przywiązała większej wagi do tych wypowiedzi, pozostaje zapewne kwestią czasu kiedy będziemy obserwować zwiększoną kooperację pomiędzy przewoźnikami reprezentującymi te dwa modele biznesowe. Ciekawym krokiem w tym kierunku jest zapowiedź uruchomienia w przyszłym roku programu „Connecting Partner Model”, który pozwoli Star Alliance między innymi na współpracę z tanimi liniami lotniczymi.

Ekonomiczne samoloty

Ostatnią, ale niezwykle istotną kwestią, którą chciałabym przywołać jest wejście na rynek nowych i bardziej ekonomicznych samolotów. Kolejne lata będą kluczowe między innymi dla nowych samolotów Airbusa, w tym z rodziny A320neo, chińskiego producenta samolotów Comac, który 2 listopada zaprezentował swój samolot C919, a jego pierwszy lot zaplanowany jest właśnie w 2016 roku czy najnowsze dziecko Mistubishi MRJ, który również w nadchodzącym roku będzie przechodził testy.

Tak więc żegnając rok, obfitujący w ciekawe wydarzenia w branży lotniczej witamy nowy, zapewne jeszcze ciekawszy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Modlin: Wniosek o pozwolenie na rozbudowę złożony

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Wniosek o pozwolenie na rozbudowę złożony

Justyna Urbaniak 24 października 2016

Zobacz również:

Modlin: Wniosek o pozwolenie na rozbudowę złożony

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Wniosek o pozwolenie na rozbudowę złożony

Justyna Urbaniak 24 października 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5