Rolls-Royce poinformował w czwartek (11 marca), że osiągnął porozumienie z Airbusem, dzięki któremu przedłużono obecną umowę, dotyczącą Trenta XWB-84 jako jedynego silnika dla A350-900, o kolejne pięć lat, do 2030 r.
Rolls-Royce zapewnił sobie wyłączność na silniki dla airbusów A350-900 do końca obecnej dekady, wykluczając tym samym możliwość wejścia na rynek bliżniaczej jednostki napędowej konkurencyjnego producenta silników. Umowa oznacza, że Trent XWB pozostanie jedynym silnikiem w A350-900 przynajmniej do 2030 r.
Dyrektor generalny Rolls-Royce'a Warren East, przemawiając podczas ostatniego briefingu prasowego, powiedział, że około rok temu pojawiła się "ogromna liczba spekulacji" na temat tego, czy General Electric może zaoferować nowy silnik dla A350. - Cieszymy się, że udało nam się zakończyć te spekulacje na resztę obecnej dekady - powiedział East.
Airbus wcześniej odrzucił wszelkie sugestie dotyczące nowej opcji silników dla A350, twierdząc, że często prowadzi rozmowy z producentami silników na temat potencjalnego rozwoju, ale nie ma na razie żadnych planów zaoferowania alternatywy dla Trentów XWB. Warto także dodać, że w ubiegłym roku
operatorzy airbusów A350-900 zostali poinformowani o pęknięciach na łopatach silnika Trent XWB-84. Producent wtedy uspokajał linie lotnicze oraz inwestorów i nie uziemił na dłużej żadnego z A350. Firma zmagała się dotychczas z problemami dotykającymi części innego szerokokadłubowego samolotu.
Największy silnik w historii Rolls-Royce'aSilniki Rolls-Royce Trent XWB napędzają airbusa A350. Silnik o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm) jest najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta i został specjalnie zaprojektowany do napędzania samolotów z rodziny airbusa A350 XWB, które składają się z dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000.
A350 – najnowocześniejszy samolot w rodzinie AirbusaA350 XWB jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która zastępuje stare A340 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu). Airbus zebrał zamówienia na 913 samolotów A350, w tym na 745 maszyn w wersji A350-900.