Rolls-Royce i Tecnam, producent samolotów General Aviation, łączą siły z Widerøe - największą regionalną linią lotniczą Skandynawii. Celem współpracy jest dostawa całkowicie elektrycznego regionalnego samolotu pasażerskiego gotowego do rozpoczęcia służby w 2026 r.
Projekt ten jest rozwinięciem udanego programu badawczego Rolls-Royce i Widerøe dotyczącego zrównoważonego lotnictwa oraz istniejącego partnerstwa pomiędzy Rolls-Royce'm i Tecnamem w zakresie zasilania całkowicie elektrycznego samolotu P-Volt. – Rozległa sieć norweskich lotnisk z krótkimi drogami startowymi do startów i lądowań jest idealna dla technologii zeroemisyjnych. Ten samolot pokazuje, jak szybko można będzie rozwijać nowe technologie, a także to, że jesteśmy na dobrej drodze do realizacji naszych ambicji, aby zacząć latać z zerową emisją CO2 około 2025 r. – powiedział Stein Nilsen, dyrektor naczelny Widerøe.
– Elektryfikacja pomoże nam zrealizować naszą ambicję i umożliwić rynkom, na których działamy, osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto do 2050 r. Ta współpraca wzmacnia nasze istniejące relacje z firmami Tecnam i Widerøe, ponieważ staramy się zbadać o to co jest potrzebne do stworzenia całkowicie elektrycznego samolotu pasażerskiego dla rynku regionalnego. Jest to również dowodem dla Rolls-Royce'a, aby stać się wiodącym dostawcą całkowicie elektrycznych i hybrydowych układów napędowych oraz systemów zasilania na wielu lotniczych rynkach – powiedział Rob Watson, dyrektor Rolls-Royce Electrical.
Program obejmie wszystkie elementy opracowania i dostarczenia całkowicie elektrycznego samolotu pasażerskiego, który mógłby być używany na rynku norweskim od 2026 r. Ze względu na swoją topografię, Norwegia szeroko wykorzystuje lotnictwo do połączeń regionalnych i ma ambicję, aby do 2040 r. wszystkie loty krajowe były bezemisyjne. Rolls-Royce wniesie swoje doświadczenie w zakresie napędów i systemów zasilania, a Tecnam zapewni możliwości zaprojektowania, produkcji i certyfikacji nowych samolotów. Misją Widerøe będzie zapewnienie, że wszystkie kompetencje i wymagania operatora linii lotniczych są gotowe do wejścia do służby w 2026 r.
– To niesamowite widzieć zainteresowanie wokół projektu P-Volt, nie tylko pochodzące od regionalnych linii lotniczych, ale także od firm opartych na inteligentnej mobilności. Ostatni rok pokazał, jak ważne jest promowanie połączeń pomiędzy małymi społecznościami, przy jednoczesnym zmniejszeniu zatłoczenia głównych węzłów komunikacyjnych. P-Volt, podobnie jak dzisiejszy P2012 Traveller, doskonale wpisze się w zakres tego programu. Jesteśmy zaszczyceni i zadowoleni widząc poziom entuzjazmu, z jakim Widerøe i nasz partner Rolls-Royce poświęcają się temu projektowi – powiedział Fabio Russo, szef projektu R&D w Tecnam.
– Jesteśmy bardzo podekscytowani, że zaproponowano nam rolę pierwszego operatora (launch customer), ale także pełni pokory wobec wyzwań związanych z wprowadzeniem do użytku pierwszego na świecie samolotu o zerowej emisji. Naszą misją jest posiadanie wszystkich nowych możliwości, procesów i procedur wymaganych dla operatora zeroemisyjnego, zaprojektowanych i zatwierdzonych równolegle z opracowywanym i certyfikowanym samolotem – dodał Andreas Aks, szef strategii linii Widerøe.
Współpraca daje możliwość opracowania idealnego rozwiązania dla rynku samolotów regionalnych. Przed pandemią, Widerøe oferowało około 400 lotów dziennie, korzystając z sieci 44 lotnisk, gdzie 74 proc. lotów odbywało się na odległości mniejsze niż 275 km. Najkrótszy czas trwania lotów wynosi od siedmiu do piętnastu minut. Opracowanie całkowicie elektrycznego samolotu umożliwi łączność w zrównoważony sposób i spełni ambicję Wideroe, aby wykonać pierwszy elektryczny lot do 2026 r. Całkowicie elektryczny samolot P-Volt, który jest oparty na 11-miejscowym samolocie Tecnam P2012 Traveller, jest idealny do opcji krótkiego startu i lądowania, a także do tras na północnym i zachodnim wybrzeżu Norwegii.
Rolls-Royce i Widerøe ogłosiły wspólny program badawczy w 2019 r. Celem programu była ocena i opracowanie koncepcji elektrycznych samolotów, które spełniłyby norweskie ambicje posiadania pierwszego zelektryfikowanego samolotu na krajowych regularnych lotach do 2030 r. i 80 proc. redukcji emisji CO2 tych lotów do 2040 r. Rolls-Royce posiada także strategiczne partnerstwo z firmą Tecnam w celu opracowania zmodyfikowanego samolotu Tecnam P2010 z układem napędowym H3PS1, pierwszym równoległym hybrydowo-elektrycznym układem napędowym dla General Aviation rozpoczętym wspólnie z firmą Rotax w maju 2018 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.