W kontekście wprowadzenia zachodnich sankcji rosyjskie władze dyskutują o przeznaczeniu 25 miliardów rubli (192 mln dolarów amerykańskich) z budżetu federalnego na wsparcie linii lotniczych, poinformowało agencję Interfax źródło w finansowo-gospodarczym bloku rządu.
Zgodnie z wyznaczonymi zasadami, przewoźnicy lotniczy otrzymane środki finansowe mogą przeznaczyć na dopłaty do kredytów, rat leasingowych oraz bieżącej działalności. Oczekuje się, że projekt dekretu rządowego zostanie przygotowany pod koniec marca.
Kwota przewidziana na wsparcie linii lotniczych jest porównywalna z ilością przyznanych już w tym roku pieniędzy na dotowanie krajowego transportu lotniczego. W 2020 roku władze przeznaczyły prawie taką samą kwotę, aby pokryć skutki kryzysu branży lotniczej, który nastąpił po pojawieniu się pandemii COVID-19.
Po rozpoczęciu militarnej inwazji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę
władze lotnicze Unii Europejskiej,
Wielkiej Brytanii,
Kanady i
Stanów Zjednoczonych zamknęły swoje przestrzenie powietrzne dla rosyjskich linii lotniczych.
Częściowo ograniczono również ruch lotniczy w ramach samej Rosji. Zgodnie z decyzją Federalnej Agencji Transportu Lotniczego Rosji do 14 marca zamknięto 11 lotnisk w centrum i na południu kraju.
Równolegle Unia Europejska nałożyła sankcje, które
zakazują dostaw cywilnych samolotów i części do Rosji, a także ich konserwacji i
ubezpieczenia. Ponadto sankcje zmuszają wynajmujące samoloty firmy do rozwiązania istniejących umów z liniami lotniczymi przed końcem marca. Według firmy doradczej Cirium, z 980 samolotów pasażerskich używanych przez rosyjskich przewoźników, ponad 500 jest leasingowanych przez zagranicznych właścicieli.