Federalna Agencja Transportu Lotniczego Rosji poinformowała linie lotnicze, aby zaprzestały lotów pasażerskich i cargo samolotami, które są zarejestrowane za granicą. Podjęte działanie ma zapobiec zatrzymaniu samolotów przez leasingodawców. Aerofłot odwołał wszystkie loty zagraniczne, z wyjątkiem tych do Mińska.
Rosyjski regulator lotniczy nakazuje wstrzymanie lotów zagranicznych od 6 marca, a lotów z zagranicy od 8 marca, informuje portal ria.ru. Ograniczenia nie będą dotyczyć rosyjskich linii lotniczych, które nie mają ryzyka, że ich użytkowane przez nich statki powietrzne zostaną zatrzymane w jakimś porcie lotniczym. Rejsy rosyjskich przewoźników wewnątrz kraju będą odbywać się bez żadnych ograniczeń.
– Od godz. 00:00 czasu moskiewskiego w dniu 6.03.2022 tymczasowo wstrzymujemy przewóz pasażerów i towarów z punktów na terytorium obcych państw do punktów na terytorium Rosji – głosi komunikat Agencji.
Agencja doradza Rosjanom korzystanie z komercyjnych lotów zagranicznych przewoźników do krajów trzecich, które nie ograniczały ruchu lotniczego z Rosją. Pasażerowie do Rosji według agencji mogą wracać przez Azerbejdżan, Armenię, Kazachstan, Katar, ZEA, Turcję i Serbię. Innym sposobem jest połączenie lotów z transportem naziemnym.
Rosja wie, że w momencie, gdy te samoloty opuszczają rosyjską przestrzeń powietrzną i latają gdzie indziej, zagraniczne firmy leasingowe/banki mają podstawy do przejęcia odrzutowców. Dzisiejsza decyzja to próba utrzymania przez Rosję aktywów w Rosji, ponieważ przejęcia mają już miejsce na całym świecie. Ponad połowa wszystkich samolotów komercyjnych z siedzibą w Rosji jest leasingowana głównie od firm zagranicznych. Ponad 700 wydzierżawionych „rosyjskich” samolotów jest zarejestrowanych na Bermudach, a ponad 30 w Irlandii. Dane pokazują, że około 160 odrzutowców zarejestrowanych jest w samej Rosji, 10 należy do zagranicznych banków lub leasingodawców.
Aerofłot zawiesza loty zagraniczne, oprócz MińskaPo decyzji wydanej przez Federalną Agencję Transportu Lotniczego rosyjskie flagowe linie lotnicze Aerofłot poinformowały o czasowym zawieszeniu (prawie) wszystkich lotów międzynarodowych od 8 marca (00:00 czasu moskiewskiego) z powodu dodatkowych okoliczności uniemożliwiających loty. Przewoźnik nie stwierdza oficjalnie jaki jest powód anulacji, ale jest to oczywiste, że chodzi o możliwość zatrzymania samolotu przez leasingodawcę lub ubezpieczyciela w dowolnym porcie lotniczym poza Rosją, do którego linie wykonają lot. Anulacje dotyczą również międzynarodowych destynacji w rozkładzie linii lotniczych Rossija i Aurora. Odwołane rejsy mają numeru od SU5400 do SU5799 i od SU5950 do SU6999.
Linie od 6 marca przestaną przyjmować pasażerów, którzy mają wykupione bilety w obie strony na loty międzynarodowe, jeśli data powrotu przypada po 8 marca. Flagowiec zamierza kontynuować loty krajowe w Federacji, z wyjątkiem wcześniej wprowadzonych ograniczeń na loty do miast położonych na południu kraju. Przewoźnik w dalszym ciągu będzie oferował jedyne międzynarodowe połączenie, do białoruskiego Mińska.
S7 i Smartavia zawiesiły loty wcześniejRosyjskie największe prywatne linie lotnicze S7 i drugie co do wielkości ogółem, poinformowały, już wczoraj, że zaprzestają wykonywania wszystkich lotów międzynarodowych od soboty 5 marca. Firma nie podała oficjalnego powodu anulacji zaplanowanych lotów. Poza Unią Europejską, która zamknęła swoją przestrzeń powietrzną dla rosyjskich linii lotniczych, S7 wykonywał loty do 181 miejsc docelowych w Rosji jak i do Chin, Korei Południowej, Tajlandii, Kazachstanu, Kirgistanu, Tadżykistanu, Uzbekistanu, Armenii, Azerbejdżanu, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Egiptu, Izraela czy Jordanii.
Do 19 marca swoje rejsy zagraniczne zawiesiły również linie Smartavia – Ze względu na ograniczenia lotów linie Smartavia są zmuszone tymczasowo zawiesić wszystkie loty zagraniczne. Ograniczenie będzie obowiązywać do 19 marca włącznie – brzmi komunikat przewoźnika.
Leasingodawcy z Irlandii ogłosili plany zerwania umów najmu z rosyjskimi przewoźnikami, zgodnie z sankcjami, co oznacza, że S7 jak i inne linie są zagrożone utratą samolotów, jeśli opuszczą one kraj i wylądują w jakimś innym niż rosyjskim porcie lotniczym. Linie lotnicze Pobeda i Ural Airlines już doświadczyły, że ich samoloty zostały przechwycone za granicą.
Wiele wskazuje na to, że realizacja
zakazu dostarczania i leasingu samolotów oraz helikopterów do Rosji, nałożonego w ubiegłym tygodniu przez Unię Europejską w ramach odpowiedzi na
inwazję Rosji na Ukrainę, nie będzie przebiegała bez problemów. Władze w Moskwie chcą zabronić liniom lotniczym zwracania zachodnich maszyn, mowa jest również o ich nacjonalizacji bez odszkodowania, co zabezpieczyłoby potrzeby transportowe Federacji Rosyjskiej. Więcej o sprawie informowaliśmy w
TYM TEKŚCIE.