Południowa Polska może poszczycić się dwoma dużymi regionalnymi portami lotniczymi (Katowice i Kraków), które leżą dość blisko siebie, lecz koegzystują i funkcjonują w symbiozie. Port lotniczy w Pyrzowicach wyspecjalizował się w obsłudze ruchu czarterowego i cargo, obsługując również ruch tradycyjny i niskokosztowy, który z kolei jest domeną krakowskiego lotniska. Balice notują jednak 40-proc. wzrost ruchu wakacyjnego, obsługując w tym roku rekordową liczbę pasażerów w czarterowym segmencie.
Zarząd portu lotniczego im. Jana Pawła II, pod przewodnictwem Radosława Włoszka, obrał sobie za cel rozwój oferty przewoźników legacy i operatorów niskokosztowych, a czynione starania przynosiły zamierzony efekt. Do Balic zawitały linie lotnicze, takie jak Air France, Air Serbia, flydubai, Lux Air, Pegasus Airlines, czy Turkish Airlines. Ryanair zwiększył liczbę bazowanych boeingów, zwielokrotniając oferowanie. Bazę założył Wizz Air, a inni przewoźnicy tradycyjni, w tym British Airways, KLM, Lufthansa, zwiększyli podaż lotów do swoich hubów.
Ruch czarterowy w Balicach był, lecz liczba operacji lotniczych do wakacyjnych kurortów była śladowa. Ostatnie kilkadziesiąt miesięcy przyniosło jednak zmianę – duże biura podróży zaoferowały wczasy z wylotem z Krakowa, nie redukując swojej katowickiej oferty. Rynek małopolsko-śląski jest tak duży, że
zarówno Balice, jak i Pyrzowice mogą obsługiwać ruch rekreacyjny, nie kanibalizując siebie nawzajem, co potwierdził w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny Enter Air.
W 2023 roku
małopolskie lotnisko obsłużyło łącznie 9 404 611 pasażerów, z czego 159 018 podróżnych skorzystało z wtedy jeszcze-ograniczonej oferty czarterowej. Najpopularniejszymi kierunkami czarterowymi były: Antalya, Tirana, Burgas, Warna, Heraklion, Korfu, Zakintos, Tel Awiw i Palma de Mallorca, z których w okresie lipiec-sierpień, na który przypada roczny szczyt przewozów lotniczych, skorzystało łącznie 64 011 osób.
W br. zainteresowanie lotami czarterowymi z Krakowa jeszcze było większe, albowiem w wakacyjnych miesiącach samolotami latającymi do kurortów w basenie Morza Śródziemnego przewiezione zostało 90 685 pasażerów. Analizując ruch czarterowych w analogicznych okresach widać, że wzrost tego segmentu ruchu wyniósł solidne 40 proc. Największe zainteresowanie wykazały rejsy do Antalyi, Burgas, na Rodos, do Palma de Mallorca, Heraklionu, na Kos, do Warny, na Korfu, oraz do Bodrum.
118 217 podróżnych było pasażerami rejsów czarterowych w okresie styczeń-sierpień 2023, podczas gdy przez siedem miesięcy 2024 roku z oferty czarterowej Balic skorzystało 158 011 pasażerów, o zaledwie 1 007 mniej niż w całym zeszłym roku. Całoroczny wynik podbiją jeszcze wrześniowe operacje (jest to ostatni miesiąc wzmożonego ruch czarterowego), a krakowski port lotniczy odnotuje najlepszy rok w historii pod względem liczby obsługiwanych pasażerów w segmencie ruchu, który w tej części Polski był dotychczas domeną Pyrzowic.