Nowy rosyjski odrzutowiec średniego zasięgu Irkut MS-21-300 wykonał pierwszy lot techniczny z pasażerami. Samolot poleciał z Moskwy do Irkucka. Na pokładzie znajdowali pracownicy producenta. Jest to kolejny krok do certyfikacji samolotu przez regulatora lotniczego.
MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to trzecia wersja serii samolotów wąskokadłubowych o średnim zasięgu. Zasięg odrzutowca wynosi około 5 000 km. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie trafił do produkcji. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214. Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu.
Pierwszy lot z pasażerami
Był to pierwszy lot szkoleniowy z pasażerami w ramach certyfikowanych testów kontrolnych w standardowych warunkach jakie występują podczas codziennych lotów. Pokład prototypu MS-21 wypełnili analitycy, programiści i technicy lotniczy, którzy sprawdzali jak samolot zachowuje się w zakładanych, typowych warunkach. O wydarzeniu poinformowała agencja TASS.
Prototyp 003 MS-21 przeleciał około 4 000 kilometrów. Wyleciał z portu lotniczego Moskwa-Żukowski, a wylądował na lotnisku w położonym na Syberii Irkucku. Wieczorny lot odbył się 15 grudnia 2021 roku. Po wylądowaniu w Irkucku, MS-21, jak normalny samolot pasażerski po wykonaniu danego sektora, został odholowany na miejsce parkingowe przez pracowników załogi naziemnej lotniska. Nie znana jest dokładna liczba osób biorących udział w locie. Przed certyfikacją producent planuje wykonanie kilku lotów ze swoimi pracownikami, którzy będą wcielać się w rolę pasażerów.
Certyfikacja coraz bliżej
Rosyjskie media spekulują, czy certyfikacja nowego, rosyjskiego samolotu przez rosyjski urząd lotnictwa cywilnego mogłaby nastąpić przed końcem tego roku. Jednak w listopadzie menedżer Irkutu, Kirił Budajew, powiedział w listopadzie podczas odbywających się w Dubaju Międzynarodowych Targów Lotniczych „Dubai Airshow”, że certyfikacja zdolności do lotu planowana jest w ciągu kilku następnych miesięcy.
Na początku grudnia informowaliśmy o tym, że pod koniec listopada br.
zakończył się montaż pierwszego samolotu MC-21-300 ze skrzydłem z kompozytu polimerowego rosyjskiej produkcji.
Rossiya Airlines pierwszym odbiorcą
Produkcja seryjna już się rozpoczęła. Pierwsze sześć samolotów ma zostać przekazanych do linii lotniczej – Rossiya Airlines, spółce zależnej Grupy Aeroflot – już w 2022 roku. Cztery z nich znajdują się obecnie w hali montażu końcowego w Irkuckich Zakładach Lotniczych.