Rosyjski Irkut zakończył w ostatnim czasie testy wytrzymałościowe skrzydła dla samolotu MC-21, zbudowanego z krajowych kompozytów, wykazując, że jego osiągi odpowiadają wcześniejszym przewidywaniom analitycznym.
Irkut przeprowadził pierwszy lot techniczny samolotu MC-21-300 z rosyjskimi skrzydłami kompozytowymi 25 grudnia ubiegłego roku. Był to samolot o numerze bocznym 73361. Testy skrzydła, wyprodukowanego przez spółkę zależną Irkutu - AeroKompozit, przeprowadzono w rosyjskim Centralnym Instytucie Aerodynamicznym.
Państwowa firma technologiczna Rostec twierdzi, że skrzydło musi wykazać, że jest w stanie wytrzymać obciążenia projektowe podczas prób statycznych. Podczas testu ładunkowego stworzono sytuację, w której na samolot oddziaływało 150 proc. więcej sił niż podczas normalnego lotu. Następnie skrzydło zostało obciążone do zniszczenia w celu sprawdzenia jego wytrzymałości końcowej i że przekroczyło to kluczowy próg 1,5-krotnego maksymalnego obciążenia podczas pracy. - Planowane zniszczenie skrzydła nastąpiło w celowo stworzonych specyficznych warunkach testowych. Aby uwzględnić wpływ wysokiej temperatury na zdolności wytrzymałościowe materiału kompozytowego, część konstrukcji skrzydła została podgrzana - poinformował Rostec.
Dyrektor generalny United Aircraft Jurij Slyusar podsumował testy mówiąc, że próba potwierdziła, że metody obliczania zdolności wytrzymałościowych produktów kompozytowych są prawidłowe, a eksperymenty dowodzą iż główna część nośna skrzydła - zapewnia stabilność i bezpieczeństwo w najbardziej niekorzystnych warunkach lotu.
Wszystkie MC-21 pozostające w trakcie montażu będą miały montowane skrzydła z rosyjskich materiałów kompozytowych, które powstały przy współudziale Rosatomu i Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego. Dyrektor generalny Centralnego Instytutu Aerodynamicznego Kiryłł Sypało mówi, że baza eksperymentalna w tym ośrodku umożliwiła przeprowadzenie "ogromnej ilości" testów MC-21 we współpracy z Irkutem. Tutaj warto przypomnieć, że rozwój i produkcję rosyjskich polimerowych materiałów kompozytowych na skrzydła MC-21 rozpoczęto po nałożeniu przez USA we wrześniu 2018 r. restrykcji handlowych wobec Aerocomposit. Udział kompozytów w konstrukcji MC-21 wynosi około 40 proc. - jest to rekordowy wynik dla samolotów średniego zasięgu. Krajowe materiały na kompozytowe struktury nośne zostały opracowane przy udziale naukowców Moskiewskiego Uniwersytetu Państwowego i przedsiębiorstw Rosatomu. Zewnętrzne panele skrzydeł i część środkowa skrzydła samolotu MC-21-300 są produkowane przez przedsiębiorstwo "AeroComposit-Ulianowsk". Do produkcji skrzydeł stosowana jest opatentowana przez Rosję technologia infuzji próżniowej.
Nowy samolot wąskokadłubowy z Rosji
MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów. Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MC-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić przede wszystkim wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214. Największe zamówienie dotychczas złożył Aerofłot, który podpisał kontrakt na 50 samolotów MC-21. Łącznie zamówiono 175 maszyn tego typu.
Według rosyjskiego ministra handlu i przemysłu Denisa Manturowa, pierwsze dostawy Irkuta MC-21 do pierwszego odbiorcy - linii Aerofłot (launch customer) miały odbyć się na koniec 2021 r. Termin nie został dotrzymany. Przy okazji warto także dodać, że w sierpniu 2020 r. Irkut podsumował wstępne wyniki naziemnych testów samolotu MC-21-300, które potwierdziły możliwość eksploatacji samolotu w obecności wody na drodze startowej. Więcej na ten temat w artykule "
Irkut zakończył testy wodne nowego MC-21-300 (Zdjęcia)". Kolejnym ważnym wydarzeniem był pierwszy lot technicznych
MC-21 wyposażonego w rosyjskie silniki Aviadvigatel PD-14.
Wszystko było pięknie do 24 lutego br.
Sankcje nałożone na Rosję, po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę, wpływają na produkcję nawet rodzimych samolotów. United Aircraft Corporation (UAC) dostarczy bowiem w tym roku tylko dwie jednostki zamiast planowanych czterech. Przed programem tej maszyny pojawiły się problemy po tym jak
zagraniczni producenci odmówili dostaw komponentów do MC-21.