Rosyjskie North-West Aircompany odebrały swojego pierwszego airbusa ACJ320neo (RA-73889), pomimo zachodnich sankcji nałożonych na Rosję - poinformował portal ch-aviation.com.
Jak informuje
ch-aviation.com ten większy bizjet wyprodukowany w 2019 r. został przebazowany z Maskatu na lotnisko Moskwa-Wnukowo 16 czerwca br. Aviatorshchina, rosyjski kanał informacyjny na Telegramie piszący o lotnictwie, potwierdził, że samolot został dostarczony do North-West Aircompany jako pierwsza maszyna tego typu.
Samolot o numerze seryjnym MSN 8774 został dostarczony po wyposażeniu kabiny w Bazylei do Sorens Aero z San Marino w lutym 2021 r. Jak pokazuje analiza danych ADS-B przeprowadzona przez ch-aviation maszyna pod rejestracją T7-HHH bazował głównie w Europie. Następnie został zaparkowany na lotnisku w Baku, a potem w tureckim Bodrum po inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. Jego kolejnym właścicielem została firma SW Business Aviation gdzie otrzymał rejestrację 4K-5555 i był obsługiwany przez azerskiego operatora czarterów biznesowych do początku czerwca tego roku. Następnie został na krótko przerejestrowany jako EY-565 do tadżyckiego operatora podczas postoju w Maskacie w czerwcu 2024 r., zanim otrzymał rosyjską rejestrację i został przebazowanyy do Moskwy.
North-West Aircompany posiada również trzy inne airbusy: dwa A321neo i jednego ACJ318. Ten ostatni (RA-73888), został dostarczony w 2022 r., również po transferze z Sorens Aero z San Marino.
A320 o rejestracji RA-73889, to pierwszy samolot Airbus Corporate Jets z rodziny A320neo dostarczony do Rosji. Jak pokazuje moduł floty
ch-aviation oprócz ACJ318 North-West, flota ACJ w tym kraju obejmowała do tej pory trzy ACJ319 (dwa obsługiwane przez SLO Rossiya i jeden przez RusJet) oraz jednego ACJ320 użytkowanego przez Meridian Air.
ACJ320neo
Podobnie jak A320neo, rodzina ACJ320neo posiada silniki nowej generacji oraz Sharklety, co daje zaoszczędzić użytkownikom około 15-20 proc. paliwa odblokowując nowe możliwości w podróżach międzykontynentalnych. W rezultacie ACJ320neo może polecieć z 25 pasażerami na odległość 6000 mil morskich (11000 km) i połączyć pary miast jak Londyn – Pekin lub Kapsztad i Moskwa – Los Angeles, podczas gdy ACJ319neo będzie mógł polecieć z ośmioma pasażerami na odległość 6700 mil morskich (12500 km). Poprzednia rodzina ACJ ma o wiele niższe osiągi i samoloty ACJ320 mogą polecieć na odległość 4950 mil morskich (9170 km), a ACJ319 posiada zasięg 6000 mil morskich (11000 km).
Do tej pory zamówiono 20 samolotów z rodziny ACJ320neo: sześć ACJ319neo, 10 ACJ320neo oraz cztery ACJ321neo, a także podpisano list intencyjny na kolejne dwa ACJ320neo. Dla porównania amerykański rywal zebrał potwierdzone zamówienia na 30 maszyn Boeing BBJ MAX.