Linie Royal Brunei Airlines ogłosiły w Singapurze zamówienie czterech boeingów B787-9 Dreamliner. Nowa umowa związana jest z planami długoterminowego odnowienia floty samolotów szerokokadłubowych.
Linie podpisały wiążące zamówienie 20 lutego br. podczas targów Singapore Airshow 2023, a w umowie przewoźnik zabezpieczył również dwie opcje zakupu kolejnych maszyn tego typu. Dostawy nowych samolotów mają rozpocząć się w drugiej połowie 2028 r. i potrwają do 2030 r. Obecnie Royal Brunei prowadzi rozmowy z producentami na temat wyboru silnika dla samolotów B787-9.
Sabirin Hamid, prezes Royal Brunei, stwierdził, że linia nadal rozważa, czy samoloty będą przeznaczone do wymiany obecnej floty, czy do jej powiększenia, ale prawdopodobnie będą one bardziej przeznaczone do wymiany B787-8.
Warto dodać, że Linie Royal Brunei Airlines były pierwszym przewoźnikiem z Azji Południowo-Wschodniej, które ponad dziesięć lat temu zamówiły samolot 787 Dreamliner. Dzięki zamówieniu na 787-9, które zostało sfinalizowane w lutym i zostanie opublikowane na stronie Boeing's Orders & Deliveries, linia lotnicza może przewieźć więcej pasażerów i ładunków, jednocześnie działając bardziej wydajnie.
Prognozy Boeinga dotyczące rynku komercyjnego na 2023 r. przewidują roczny wzrost floty o 6,9 proc., a w ciągu najbliższych 20 lat w Azji Południowo-Wschodniej zostanie dostarczonych prawie 4,3 tys. samolotów. Najnowsze zamówienie 787 złożone przez Royal Brunei Airlines podkreśla rosnący popyt na samoloty szerokokadłubowe w Azji Południowo-Wschodniej.
Flota przewoźnika
Flota Royal Brunei Airlines składa się obecnie z 13 maszyn: siedmiu airbusów A320neo, jednego A320 oraz pięciu boeingów B787-8. Linia oczekuje na dostawy czterech boeingów B787-9 i podsiada opcje na kolejne dwie maszyny tego typu.
Dreamliner Dziewiątka
B787-9 to średniej wielkości wersja Dreamlinera, którego wydłużono o ponad 6 metrów w porównaniu do 787-8. Dreamliner -9 zabiera ponad 40 pasażerów więcej (w typowej konfiguracji dwóch klas) niż mniejszy 787-8, a także więcej ładunku cargo, bo przestrzeń cargo urosła ze 115 do 140 metrów sześciennych, a także posiada zasięg zwiększony nawet do 15,7 tys. km.
Od uruchomienia programu w 2004 r. Boeing zebrał zamówienia na 1908 samoloty B787: 439 w wersji B787-8, 1203 maszyny B787-9 oraz 266 B787-10 od 85 klientów. Do tej pory amerykański producent dostarczył 1111 Dreamlinerów: 396 B787-8, 619 B787-9 oraz 96 największe B787-10. Dreamliner jest najszybciej sprzedającym się samolotem szerokokadłubowym w historii lotnictwa komercyjnego. To pierwszy samolot w tej kategorii, który przekroczył sprzedaż 1000 sztuk w ciągu zaledwie dziewięciu lat od ogłoszenia programu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.