Embraer dostarczył w poniedziałek (22 stycznia) pierwsze dwa E195-E2 dla jordańskiego przewoźnika. Największe embraery z rodziny E2, które są leasingowane przez firmę Azorra, odebrały linie Royal Jordanian Airlines, które są pierwszym klientem w regionie Bliskiego Wschodu tej najnowszej rodziny odrzutowców Embraera E2. Wczoraj (25 stycznia) samoloty zostały oficjalnie zaprezentowane w Ammanie podczas specjalnej gali. Nowe maszyny posiadają także odświeżone malowanie przewoźnika.
Embraer E195-E2 numer jeden i dwa dla jordańskiego przewoźnika, to samoloty o oznaczeniu MSN 19020116 i 19020123, napędzane silnikami Pratt & Whitney PW1900 oraz rejestracjach JY-REA i JY-REB. Skonfigurowane na potrzeby bliskowschodniego przewoźnika E195-E2 zaoferują 120 foteli: 12 w klasie Crown (biznes) oraz 108 miejsc w klasie ekonomicznej. Komfort podróżowania wzmocni nastrojowe oświetlenie, dostęp do internetu i system rozrywki pokładowej. Z kolei mniejsze E190-E2 pomieszczą na pokładzie 92 pasażerów: 12 w klasie Crown (czyli biznes) oraz 80 osób w klasie ekonomicznej.
- Wieloletnia współpraca naszego zespołu z Royal Jordanian rozpoczęła się ponad dziesięć lat temu. Począwszy od embraera E175, a skończywszy na samolotach nowej generacji E2. Jesteśmy dumni, że możemy kontynuować nasze wsparcie dla Royal Jordanian oraz celów modernizacji i rozbudowy floty tej linii lotniczej. Jesteśmy przekonani, że Royal Jordanian wkrótce dostrzeże korzyści środowiskowe i ekonomiczne wynikające z obsługi nowych samolotów E2, oferując jednocześnie najwyższy poziom komfortu pasażerom - powiedział John Evans, dyrektor generalny i założyciel Azorra.
Zawarta w maju 2023 r. umowa obejmuje osiem samolotów: cztery E190-E2 i cztery E195-E2, o wartości katalogowej 635 mln dolarów. Sześć samolotów, cztery E190-E2 i dwa E195-E2, będzie dzierżawione od firmy Azorra Aviation. Dwa kolejne E195-E2, to zamówienie złożone w Embraerze bezpośrednio przez jordańską linię.
- Cieszymy się, że stajemy się pierwszym operatorem E2 na Bliskim Wschodzie, wspieranym przez naszych zaufanych partnerów z Azorra. Rodzina samolotów E2 będzie wspierać nasze strategiczne cele, uzupełniając nasze większe samoloty wąskokadłubowe, dostosowując pojemność do popytu, zmniejszając koszty operacyjne i emisję dwutlenku węgla, zapewniając jednocześnie znaczną poprawę komfortu pasażerów oraz podkreślając nasz status preferowanej linii lotniczej w regionie - powiedział Samer Majali, wiceprezes i dyrektor generalny Royal Jordanian Airlines.
Pozyskanie nowych odrzutowców jest częścią ogólnego planu modernizacji floty narodowego przewoźnika Jordanii, którego strategią jest rozszerzanie sieci połączeń do miast położonych w zasięgu dwugodzinnych lotów od Ammanu. Bardziej wydajne paliwowo i efektywniejsze środowiskowo samoloty E190-E2 i E195-E2 zastąpią starsze maszyny w wersji E175 i E195. Przy wyborze uwzględniono również mniejsze koszty szkolenia pilotów, załóg oraz amortyzacji, a także dostępność części zamiennych.
Flota przewoźnika
Flota Royal Jordanian składa się z 30 samolotów: jednego airbusa A310F, pięciu A319, dziewięciu A320, dwóch A321, siedmiu boeingów B787-8 Dremaliner, dwóch embraerów E175, dwóch E195 oraz dwóch E195-E2. Obecnie linia oczekuje na dostawę 30 samolotów: 20 airbusów z rodziny A320neo, czterech embraerów E190-E2, dwóch E195-E2 oraz czterech boeingów B787 Dreamliner (B787-9 lub B787-10).
Rodzina E-Jet E2
W 2013 r. Embraer ogłosił następcę pierwszej rodziny E-Jetów. E2 to druga generacja samolotów regionalnych brazylijskiej firmy. Modele E175-E2 i E195-E2 są nieco większe od obecnych wersji. E175-E2 ma o jeden rząd siedzeń więcej i pomieści do 88 pasażerów. E195-E2 "urósł" aż o trzy rzędy siedzeń do maksymalnej pojemności 146 pasażerów. E190-E2 został podobnej wielkości, co teraz i będzie mógł przewozić do 110 osób.
Samoloty z rodziny E2 otrzymały nowe silniki, skrzydła, nową kabinę a także pełny system fly-by-wire (FBW). Wyłącznym dostawcą silników jest firma Pratt & Whitney. Nowe modele z rodziny E175 oraz E190/195-E2 są napędzane kolejno przez silniki PurePower PW1700G i PW1900G. Zastępują one obecnie użytkowane jednostki napędowe General Electric CF34.
Pierwszego E-Jeta E2 (E190-E2) dostarczono do linii Wideroe w maju 2018 r., pierwszego E195-E2 we wrześniu 2019 r. do linii Azul, natomiast wejście do służby najmniejszej wersji z rodziny E-Jetów E2, E175-E2, zostało opóźnione o ponad rok do 2024 r. Pierwszy z tych samolotów ma zostać dostarczony do linii SkyWest. Brazylijski producent przewiduje, że w ciągu następnych 20 lat na rynku będzie zapotrzebowanie na 6400 nowych samolotów o wielkości do 130 miejsc. W tej chwili Embraer, według swoich danych, ma około 49 proc. udziału w tym rynku.
Do tej pory zamówiono 270 embraerów E-jet E2, w tym 246 E195-E2. Do końca 2023 r. dostarczono 90 samolotów z rodziny E2: 18 E190-E2 oraz 72 E195-E2.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.