Ledwie w lutym Airbus poinformował o zakończeniu produkcji największych pasażerskich samolotów świata, a już w maju napływa informacja o pierwszych zezłomowanych A380. Wśród ofiar "kanibalizacji" znalazła się maszyna, która wykonała pierwszy komercyjny lot tego modelu.
Minęło tylko 12 lat od wejścia do służby Super Jumbo. Lot odbył się na trasie z Singapuru do Sydney 25 października 2007. Przewoźnikiem, w barwach którego debiutował A380 był Singapore Airlines. Teraz maszyna, która jako pierwsza wzbiła się w powietrze z pasażerami na pokładzie, "poszła na żyletki". Ten sam lot spotkał jeszcze drugiego z kolosów.
A380, które zostały zezłomowane, to maszyna o numerze rejestracyjnym 9V-SKA, która została wprowadzona do służby 15 października 2007 r. i wycofana 11 czerwca 2017 r. oraz samolot oznaczony 9V-SKB, który operował w barwach Singapore Airlines od 11 stycznia 2008 r. do 2 września 2017 r.
Decyzja o złomowaniu samolotów zapadła po nieudanych próbach znalezienia chętnych do ich przejęcia. – Po szeroko zakrojonych i intensywnych negocjacjach z różnymi liniami lotniczymi, takimi jak British Airways, HiFly czy IranAir, Dr. Peters Group zdecydowała się sprzedać samoloty na części i zarekomenduje to rozwiązanie swoim inwestorom – czytaliśmy rok temu w oświadczeniu wysłanym przez firmę do redakcji Reuters.
Brak chętnych do zakupu A380 na rynku wtórnym był jedną z przyczyn decyzji Airbusa. Europejskie konsorcjum na początku roku zdecydowało się na krok, który był spodziewany już od jakiegoś czasu. Ostatni Super Jumbo powinien trafić do kontrahenta w 2021 roku. Więcej na temat końca A380 można przeczytać w naszym raporcie "
A380: Niespełnione marzenie Airbusa".
Prace rozbiórkowe dwóch samolotów służących przez dekadę w Singapore Airlines rozpoczęły się na francuskim lotnisku Tarbes Lourdes położonym w Pirenejach w pobliżu granicy z Hiszpanią. Pierwsze zostały zdemontowane silniki Rolls Royce Trent, a następnie osłony radaru.
Singapore Airlines nadal użytkują 19 egzemplarzy A380, ale linia lotnicza modernizuje ich wnętrze i starsze wersje z 379 miejscami plus 12 apartamentami prywatnymi są teraz przystosowywane do przewozu 471 pasażerów. Jako, że jeszcze przez kilka lat będą się pojawiać nowe egzemplarze A380, to ostatnich lotów tych maszyn powinniśmy się spodziewać w latach 30. naszego wieku.