Partner serwisu
Biznes i przemysł

Rozpoczyna się powrót PZL M26 Iskierka z USA do Polski

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
15-06-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Rozpoczyna się powrót PZL M26 Iskierka z USA do Polski
Fot. Plane4You
Dziś (15 czerwca) w pierwszym locie przez Atlantyk powrót do Polski rozpoczyna samolot PZL M26 Iskierka. Planowana trasa to prawie 9 tys. km i międzylądowania na 13 lotniskach zanim trafi na lotnisko w Mielcu.

Samolot, który wraca do Polski, to maszyna o numerze seryjnym 1AP002-01 (pierwszy egzemplarz drugiej serii produkcyjnej) wyprodukowana w Mielcu w 1997 r. Iskierka posiadała rejestracje SP-DIC, a pod dostawie do USA została zarejestrowana 17 sierpnia 1999 r. i posiadała znaki rejestracyjne N2601M. Iskierkę w Polsce spotterzy i wszyscy miłośnicy lotnictwa zobaczyć będą mogli na własne oczy w Mielcu gdzie oficjalnie zakończy się trasa powrotu Iskierki do domu. Planowany przylot do Polski to najbliższy piątek 18 czerwca br.



Ponieważ nie ma obecnie pilotów instruktorów ani maszyn na których można ćwiczyć loty, sprowadzenie do Polski Iskierki stanowi gigantyczne wyzwanie, którego podjął się pilot Dominik Punda.

- Każdy transfer samolotu tłokowego przez Północny Atlantyk jest wyjątkowym wydarzeniem dla pilota i osób z nim związanym. W tym wypadku, przelot M26 Iskierka to coś więcej. Powrót do Polski samolotu, który to powstał, a który nie lata na polskim niebie, dodaje splendoru całemu wydarzeniu. Ze względu na wiek, wyposażenie nawigacyjne samolotu, brak instalacji oblodzeniowej oraz innych udogodnień, jest to jeden z najtrudniejszych przelotów tego typu, do jakich się przygotowywałem. Sama świadomość, że wykonuje ten przelot sam, jest intrygująca jak i niepokojąca jak to będzie. Mam nadzieję, że przygody, które mnie spotykają po drodze będą ciekawe i pouczające, a Iskierka bez większych problemów dotrze do domu, który opuściła 27 lat temu - powiedział Dominik Punda.

Powrót Iskierki będzie można śledzić na dwóch profilach na portalu Facebook:


Historia samolotu

Opracowanie samolotu rozpoczęto w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym WSK Mielec w 1981 r. jak propozycja do realizacji ekonomicznego szkolenia samolotów wojskowych, rozwiązująca zarazem problem sprzętu do szkolenia w aeroklubach. Pierwszy prototyp został oblatany w lipcu 1986 r., a jego głównym konstruktorem był mgr inż. Krzysztof Piwek.



Jest to samolot zbudowany według przepisów budowy FAR 23, przeznaczony do selekcyjnego szkolenia wstępnego, szkolenia podstawowego, treningu w lotach nawigacyjnych w różnych warunkach w dzień i w nocy, w lotach akrobacyjnych, do szkolenia zawodowego. W konstrukcji wykorzystano wiele zespołów (skrzydła, usterzenie, podwozie i wiele urządzeń pokładowych) dwusilnikowego samolotu dyspozycyjnego PZL M20 "Mewa". Miało to ułatwić produkcję seryjną, a także użytkowanie z wykorzystaniem wspólnych części zamiennych i bazy obsługowej. W 1994 r. dostarczono jedynie 20 egzemplarzy do USA.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LOT i ITAKA. B737 MAX SP-LVL w nowych barwach (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

LOT i ITAKA. B737 MAX SP-LVL w nowych barwach (zdjęcia)

Piotr Bożyk 22 kwietnia 2025

Condor wydłuża żywotność B757-300

Pasażer i linie lotnicze

Condor wydłuża żywotność B757-300

Mateusz Kieruzal 22 kwietnia 2025

Riyadh Air prezentuje kabiny B787-9. Nowa jakoś podróży lotniczych?

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Boom Supersonic: XB-1 przekroczył barierę dźwięku

Biznes i przemysł

Boom Supersonic: XB-1 przekroczył barierę dźwięku

Piotr Bożyk 29 stycznia 2025

Lufthansa: Airbus A380 poleci do Denver

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa: Airbus A380 poleci do Denver

Piotr Bożyk 26 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

LOT i ITAKA. B737 MAX SP-LVL w nowych barwach (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

LOT i ITAKA. B737 MAX SP-LVL w nowych barwach (zdjęcia)

Piotr Bożyk 22 kwietnia 2025

Condor wydłuża żywotność B757-300

Pasażer i linie lotnicze

Condor wydłuża żywotność B757-300

Mateusz Kieruzal 22 kwietnia 2025

Riyadh Air prezentuje kabiny B787-9. Nowa jakoś podróży lotniczych?

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Boom Supersonic: XB-1 przekroczył barierę dźwięku

Biznes i przemysł

Boom Supersonic: XB-1 przekroczył barierę dźwięku

Piotr Bożyk 29 stycznia 2025

Lufthansa: Airbus A380 poleci do Denver

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa: Airbus A380 poleci do Denver

Piotr Bożyk 26 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5