Partner serwisu
Biznes i przemysł

Rozpoczyna się powrót PZL M26 Iskierka z USA do Polski

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
15-06-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Rozpoczyna się powrót PZL M26 Iskierka z USA do Polski
Fot. Plane4You
Dziś (15 czerwca) w pierwszym locie przez Atlantyk powrót do Polski rozpoczyna samolot PZL M26 Iskierka. Planowana trasa to prawie 9 tys. km i międzylądowania na 13 lotniskach zanim trafi na lotnisko w Mielcu.

Samolot, który wraca do Polski, to maszyna o numerze seryjnym 1AP002-01 (pierwszy egzemplarz drugiej serii produkcyjnej) wyprodukowana w Mielcu w 1997 r. Iskierka posiadała rejestracje SP-DIC, a pod dostawie do USA została zarejestrowana 17 sierpnia 1999 r. i posiadała znaki rejestracyjne N2601M. Iskierkę w Polsce spotterzy i wszyscy miłośnicy lotnictwa zobaczyć będą mogli na własne oczy w Mielcu gdzie oficjalnie zakończy się trasa powrotu Iskierki do domu. Planowany przylot do Polski to najbliższy piątek 18 czerwca br.



Ponieważ nie ma obecnie pilotów instruktorów ani maszyn na których można ćwiczyć loty, sprowadzenie do Polski Iskierki stanowi gigantyczne wyzwanie, którego podjął się pilot Dominik Punda.

- Każdy transfer samolotu tłokowego przez Północny Atlantyk jest wyjątkowym wydarzeniem dla pilota i osób z nim związanym. W tym wypadku, przelot M26 Iskierka to coś więcej. Powrót do Polski samolotu, który to powstał, a który nie lata na polskim niebie, dodaje splendoru całemu wydarzeniu. Ze względu na wiek, wyposażenie nawigacyjne samolotu, brak instalacji oblodzeniowej oraz innych udogodnień, jest to jeden z najtrudniejszych przelotów tego typu, do jakich się przygotowywałem. Sama świadomość, że wykonuje ten przelot sam, jest intrygująca jak i niepokojąca jak to będzie. Mam nadzieję, że przygody, które mnie spotykają po drodze będą ciekawe i pouczające, a Iskierka bez większych problemów dotrze do domu, który opuściła 27 lat temu - powiedział Dominik Punda.

Powrót Iskierki będzie można śledzić na dwóch profilach na portalu Facebook:


Historia samolotu

Opracowanie samolotu rozpoczęto w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym WSK Mielec w 1981 r. jak propozycja do realizacji ekonomicznego szkolenia samolotów wojskowych, rozwiązująca zarazem problem sprzętu do szkolenia w aeroklubach. Pierwszy prototyp został oblatany w lipcu 1986 r., a jego głównym konstruktorem był mgr inż. Krzysztof Piwek.



Jest to samolot zbudowany według przepisów budowy FAR 23, przeznaczony do selekcyjnego szkolenia wstępnego, szkolenia podstawowego, treningu w lotach nawigacyjnych w różnych warunkach w dzień i w nocy, w lotach akrobacyjnych, do szkolenia zawodowego. W konstrukcji wykorzystano wiele zespołów (skrzydła, usterzenie, podwozie i wiele urządzeń pokładowych) dwusilnikowego samolotu dyspozycyjnego PZL M20 "Mewa". Miało to ułatwić produkcję seryjną, a także użytkowanie z wykorzystaniem wspólnych części zamiennych i bazy obsługowej. W 1994 r. dostarczono jedynie 20 egzemplarzy do USA.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Biznes i przemysł

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Piotr Bożyk 17 września 2023

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Biznes i przemysł

Air Peace zamawiają pięć embraerów E175

Piotr Bożyk 17 września 2023

Overland Airways odebrały pierwszego embraera E175

Biznes i przemysł

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5