Linia TAROM rozpoczyna poszukiwania chętnych na kupno prawie połowy floty jaką posiada. W ramach planu restrukturyzacji i uproszczenia floty, rumuńska linia zamierza sprzedać 14 samolotów i zatrzymać we flocie tylko nowe ATR-y 72-600 oraz boeingi B737-800NG – donosi rumuński portal boardingpass.ro.
Zgodnie z listą uzyskaną rumuńską telewizję
Antena 3 i opublikowaną przez
boardingpass.ro, przewoźnik sprzedaje dwa samoloty ATR 42-500, cztery airbusy A318, cztery boeingi 737-300 i cztery Boeing 737-700. Przy cenach wywoławczych podanych w komunikacie wynika, że TAROM chce z tej sprzedaży pozyskać co najmniej 98 mln dolarów.
Większość samolotów, które firma wystawiła na sprzedaż ma już ponad 20 lat i tak np. wymienione boeingi 737-300 i ATR-y 42-500 mają odpowiednio 27 i 22 lata, a średni wiek czterech B737-700 wynosi prawie 19 lat. Najnowsze samoloty, które TAROM chce sprzedać, to cztery airbusy A318, których średni wiek wynosi 14 lat. Według dokumentu 14 samolotów jest sprzedawanych dokładnie w takim stanie, jakie są. Wszystkie wystawione na sprzedaż samoloty są zaparkowane na lotnisku w Bukareszcie. Kolejnych siedem samolotów ATR, pięć 42-500 i dwa 72-500, zostanie zwróconych przez TAROM spółce leasingowej Nordic Aviation Capital oraz ATR-owi. Były one częścią umowy odkupu zawartej w momencie
ogłoszenia zamówienia dziewięciu samolotów ATR 72-600.
Lista samolotów i ich cena wywoławcza wyglądają następująco:
- Airbus A318 - YR-ASA - rocznik 2006 - 6,5 mln dolarów $
- Airbus A318 - YR-ASB - rocznik 2006 - 6,5 mln dolarów $
- Airbus A318 - YR-ASC - rocznik 2007 - 6,8 mln dolarów $
- Airbus A318 - YR-ASD - rocznik 2007 - 6,8 mln dolarów $
- Boeing B737-300 - YR-BGA - rocznik 1993 - 1,4 mln dolarów $
- Boeing B737-300 - YR-BGB - rocznik 1994 - 1,4 mln dolarów $
- Boeing B737-300 - YR-BGD - rocznik 1994 - 6,4 mln dolarów $
- Boeing B737-300 - YR-BGG - rocznik 1994 - 6,4 mln dolarów $
- Boeing B737-700 - YR-BGF - rocznik 2001 - 10,7 mln dolarów $
- Boeing B737-700 - YR-BGG - rocznik 2001 - 10,7 mln dolarów $
- Boeing B737-700 - YR-BGH - rocznik 2003 - 13,9 mln dolarów $
- Boeing B737-700 - YR-BGI - rocznik 2003 - 13 mln dolarów $
- ATR 42-500 - YR-ATC - rocznik 1998 - 3,9 mln dolarów $
- ATR 42-500 - YR-ATF - rocznik 1997 - 3,9 mln dolarów $
Obecnie flota TAROM składa się z 29 samolotów: siedmiu ATR-ów 42-500, dwóch 72-500, czterech 72-600, czterech airbusów A318, czterech boeingów B737-300, czterech B737-700 oraz czterech B737-800. Przewoźnik oczekuje na dostawę 10 samolotów:
pięciu ATR-ów 72-600, które dotrą jeszcze w tym roku i
pięciu B737 MAX 8, których dostawy rozpoczną się w styczniu 2023 r. Wtedy rumuńska linia ma otrzymać pierwszego z zamówionych MAX-ów.
– Intensywnie pracujemy nad planem restrukturyzacji. Plan zakłada ujednolicenie floty, pozostanie przy mniejszej flocie składającej się z 1/4 obecnej wielkości oraz zmniejszenia personelu przewoźnika. W tym roku stare samoloty zostaną sprzedane i pojawią się nowe. Do tej pory około 300 osób odeszło już z TAROM dobrowolnie, kolejnych i ostatnich zwolnień możemy spodziewać się wkrótce. W przyszłej flocie będą tylko dwa typy samolotów, boeingi 737 MAX i ATR-y 72-600, co znacznie obniży koszty operacyjne. Przy tym planie restrukturyzacji linii powinna powrócić do rentowności w latach 2024-2025 – oświadczył Cătălin Drulă, Minister Transportu Rumunii
odnosząc się do restrukturyzacji spółki TAROM.