Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy ogłosił drugie postępowanie przetargowe w celu wyłonienia wykonawcy pirsu terminalu pasażerskiego T2. Pierwszy przetarg został unieważniony – najtańsza oferta przewyższała budżet inwestora o blisko 30 proc.
W maju po otwarciu ofert skierowanych przez cztery firmy budowlane: NDI, Doraco, Hochtief i Budimex, zarząd Portu Lotniczego Gdańsk podjął decyzję o unieważnieniu przetargu na rozbudowę terminalu pasażerskiego T2. Spółka chce wydać na pirs 177 mln zł, a wykonawcy określili koszty na poziomie od 239 do 311 mln zł. – Zdecydowaliśmy o unieważnieniu przetargu ze względu na przekroczenie planowanego budżetu. Jednocześnie rozpoczynamy i ogłaszamy dialog techniczny z zainteresowanymi wykonawcami, by dowiedzieć się, jakie są przyczyny takich kwotowań – mówił ponad miesiąc temu Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. Port im. Lecha Wałęsy przy wyborze wykonawcy brał pod uwagę kryterium ceny (70 proc.) i termin wykonania w pełnych miesiącach (30 proc.).
Wyjaśnienie wątpliwości
Do dialogu zostały zaproszone firmy, które złożyły ofertę do pierwszego przetargu. – Podczas rozmów z oferentami wytłumaczyliśmy przede wszystkim pewne aspekty i założenia zamówienia. Okazało się na przykład, że błędnie interpretowano kwestie dotyczące systemów nowej części terminalu – oferenci obliczali stworzenie systemów dla całości terminalu, tymczasem chodzi tylko o wyposażenie dobudowywanej części i zestrojenie jej z istniejącą infrastrukturą. Dodatkowo nie jest konieczne korzystanie wyłącznie z dostawców dotychczasowych systemów – wyjaśnił Tomasz Kloskowski, prezes zarządu gdańskiego lotniska.
W nowym postępowaniu zmianie uległ czas, jaki wykonawca będzie miał na realizację inwestycji. Pierwotnie założono, że prace potrwają 24 miesiące, a w przetargu punktowane miało być nawet skrócenie tego czasu do 18 miesięcy. Obecnie czas ten wydłużono do 26 miesięcy. Dzięki temu wykonawcy nie będą musieli uwzględniać w stawkach ofert kar umownych za przekroczenie terminu – dodał prezes.
Nie ma pośpiechu
Dzięki budowie pirsu budynek terminalu T2 powiększy się o 16 tys. m² (obiekt będzie miał 69 tys. m²). Nowa część ma mieć 180 m długości i 66 m szerokości oraz cztery klatki zewnętrzne wyposażone w rękawy pasażerskie. Służyć one będą obsłudze ośmiu bramek wylotowych, zlokalizowanych na pierwszym piętrze. Dwie dodatkowe bramki wylotowe przeznaczone będą dla autobusów dowożących pasażerów na płytę lotniska. Dzięki inwestycji port będzie mógł obsługiwać za pomocą rękawa pasażerów przylatujących ze strefy non-Schengen lub odlatujących z tej strefy w terminalu T1.
– Nie musimy się spieszyć z tym procesem. Obecnie działające terminale pasażerskie zapewniają naszym pasażerom odpowiedni standard obsługi, co wykazują, chociażby ostatnie rankingi. Planowana rozbudowa terminalu T2 ma być krokiem wyprzedzającym rozwijający się ruch lotniczy na naszym lotnisku – zauważa prezes lotniska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.