Na Łotwie oficjalnie zainaugurowano kolejny plac budowy w ramach projektu Rail Baltica. Ruszyła budowa stacji kolejowej przy lotnisku w Rydze wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Roboty przy infrastrukturze kolejowej mają zakończyć się w I połowie 2023 r.
Umowę na
budowę stacji kolejowej przy lotnisku w Rydze podpisano na przełomie lutego i mara. Roboty zrealizuje konsorcjum B.S.I. Infra, w skład którego wchodzą firmy Swietelsky AG (Austria), SIA Binders oraz AK LNK Industries (Łotwa). Plac budowy oficjalnie zainaugurowano 30 czerwca. Wartość robót to 236,961 mln euro netto. Więcej o projekcie
tutaj.
– Rozpoczęcie budowy jest wizualnym potwierdzeniem, że projekt posuwa się do przodu w szybkim tempie. Nie można sobie wyobrazić nowoczesnego lotniska bez połączenia kolejowego z resztą kraju i krajami sąsiednimi. Dzięki temu połączeniu lotnisko w Rydze stanie się nowoczesnym multimodalnym węzłem transportowym. To wygodniejszy transport, szybsze możliwości dotarcia na lotnisko zarówno dla mieszkańców krajów ościennych, jak i dla mieszkańców naszego kraju, który będą korzystać z 16 stacji regionalnych na trasie Rail Baltiki. To także korytarz towarowy, co ma szczególne znaczenie dla lotniska i regionu – mówi Tālis Linkaits, minister transportu Łotwy.
Prace będą prowadzone w pięciu etapach i potrwają do grudnia 2025 r. Pierwszy etap zakłada budowę infrastruktury kolejowej od stacji Imanta do nowej stacji przy lotnisku w Rydze. W tym etapie powstanie też trzypoziomowy dworzec kolejowy. W kolejnym etapie przewidziano jego wyposażanie i wykańczanie. Część kolejowa ma być gotowa na przełomie marca i kwietnia 2023 r. W kluczowym momencie na placu budowy pracować będzie ponad 300 osób jednocześnie.
Dzięki nowej infrastrukturze pasażerowie dojadą do dworca Ryga Centralna w osiem minut. Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę ok. 870-kilometrowej normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm. Projekt jest wspófinansowany w 81-85% ze środków unijnych.