Linie lotnicze Ryanair potępiają ciągłe odwoływanie lotów nad Francją z powodu powtarzających się strajków tamtejszych kontrolerów ruchu lotniczego. Według niskokosztowca francuskie przepisy dotyczące minimalnej obsługi są wykorzystywane do ochrony lotów krajowych. Rejsy z Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Wielkiej Brytanii i Irlandii są natomiast odwoływane tylko dlatego, że jeden związek zawodowy kontrolerów lotów wielokrotnie zamyka niebo nad Europą.
W miniony weekend ponad 25 proc. z 9000 zaplanowanych lotów Ryanair było opóźnionych z powodu zakłóceń francuskich kontroli lotów, a 230 lotów (co dotknęło 41 tys. pasażerów) zostało odwołanych w celu dostosowania się do ograniczeń przepustowości francuskiego ATC. Powtarzające się zakłócenia w przelotach nad UE są nie do przyjęcia.
W ubiegłym roku Eurocontrol zalecił Komisji Europejskiej podjęcie ostrożnych działań (nałożenie minimalnych wymogów obsługi ATC z wyraźnym ograniczeniem lotów krajowych, dopuszczenie wszystkich przelotów bez opóźnień ze strony ATC i minimalne wyprzedzenie o strajku, żeby aby umożliwić liniom lotniczym zmianę rozkładu lotów lub powiadomienie pasażerów) w celu reagowania na strajki w ATC. Jak dotąd KE pod przewodnictwem Ursuli von der Leyen nie podjęła żadnych działań w zakresie tych środków, żeby chronić obywateli UE i przeloty.
– Ursula von der Leyen i Komisja UE nieustannie twierdzą, że jednolity rynek jest priorytetem dla Europy. W negocjacjach wokół Brexitu jednolity rynek był priorytetem Komisji UE. Jednak za każdym razem, gdy francuski ATC strajkuje, jednolity rynek podróży lotniczych w Europie zostaje zakłócony, a mimo to Komisja UE siedzi z założonymi rękami, nie podejmując żadnych działań – żali się Piaras Kelly, rzecznik taniego przewoźnika z Irlandii.
– Kiedy rząd francuski stosuje przepisy dotyczące minimalnej obsługi, aby chronić francuskie loty, dlaczego Ursula von der Leyen i Komisja UE stoją bezczynnie i pozwalają na codzienne nieproporcjonalne anulowanie lotów nad UE. Wzywamy Komisję do podjęcia działań prawnych przeciwko Francji i jej związkom zawodowym ATC, aby chronić przeloty w UE. Niewinni pasażerowie UE podróżujący z Niemiec do Hiszpanii lub z Irlandii do Włoch mają prawo polegać na jednolitym rynku UE w zakresie podróży lotniczych, a ich loty nie powinny być wielokrotnie odwoływane z powodu niepodejmowania przez Komisję działań w obronie jednolitego rynku – apeluje Kelly.
– Projekt jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SESAR) to 20-letni katalog niepowodzeń. W ciągu dwóch dekad nie poczyniono żadnych postępów. Eurocontrol zalecił już Komisji podjęcie działań prawnych w celu ochrony przelotów i najwyższy czas, aby Ursula von der Leyen i jej Komisja przestały się ukrywać i zaczęły działać w obronie jednolitego rynku podróży lotniczych w całej Europie. Nie mamy nic przeciwko temu, aby francuskie związki zawodowe korzystały ze swojego prawa do strajku, ale oczekujemy, że Komisja Europejska będzie bronić i chronić jednolity rynek, a nie kazać go wielokrotnie zamykać lub odwoływać przeloty UE tylko dlatego, że francuskie związki zawodowe ATC angażują się w te rekreacyjne strajki – podsumował rzecznik Ryanaira.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.