Linie lotnicze Ryanair oraz Enilive, spółka bezpośrednio kontrolowana przez Eni, która posiada 100 proc. jej kapitału zakładowego, ogłosiły 22 stycznia podpisanie listu intencyjnego w sprawie długoterminowych dostaw zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) Enilive na wybranych lotniskach niskokosztowca we Włoszech.
Jak zapowiadają obie strony, przyczyni się to do dalszego rozwoju strategii dekarbonizacji linii lotniczych w ramach ruchu „Pathway to Net Zero” do 2050 roku. Umowa z Enilive umożliwi Ryanair dostęp do 100 000 ton SAF w latach 2025-2030. To odpowiada 20 000 lotów z lotniska Milano Malpensa do Dublina.
Jak czytamy w komunikacie prasowym, SAF jest konkretnym rozwiązaniem, które przyczyni się do dekarbonizacji lotnictwa w nadchodzących dziesięcioleciach, ale obecnie stanowi jedynie niewielki ułamek obecnego zużycia paliwa na całym świecie. W swoich biorafineriach we Włoszech, Enilive przetwarza głównie surowce odpadowe, takie jak zużyty olej spożywczy, tłuszcze zwierzęce i pozostałości przemysłu rolno-spożywczego, aby wyprodukować Eni Biojet, SAF, który zawiera 100 proc. składników biogenicznych i nadaje się do mieszania z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych do 50 proc.
– Zwiększenie produkcji SAF jest kluczowym wyzwaniem, przed którym stoi branża w nadchodzących latach. Partnerstwo z liderem branży, takim jak Eni, pomoże Ryanairowi osiągnąć nasz ambitny cel, jakim jest wykorzystanie 12,5 proc. SAF do 2030 roku i zerowa emisja netto do 2050 roku. Eni jest kluczowym dostawcą na naszym największym rynku, we Włoszech, a ich sukces w produkcji SAF odegra znaczącą rolę, gdy nasza Grupa będzie rosła, aby przewieźć 300 milionów pasażerów rocznie do 2034 roku – powiedział Thomas Fowler, Director of Sustainability w Ryanair.
– Cieszymy się, że możemy zawrzeć umowę z tak ważnym graczem jak Ryanair tuż po wprowadzeniu przez Unię Europejską przepisów ReFuelEU, które mają na celu zwiększenie wykorzystania SAF do 2050 roku. Enilive planuje zwiększyć swoje zdolności w zakresie biorafinacji do ponad 5 mln ton rocznie do 2030 r. i koncentruje się na opracowywaniu nowych projektów w celu zwiększenia swoich zdolności w tym zakresie: biopaliwa mogą odgrywać istotną rolę w dekarbonizacji mobilności, w tym w sektorach trudnych do wyeliminowania, takich jak lotnictwo. Zakłady i technologie, które opracowaliśmy w ciągu ostatniej dekady, umożliwiają Enilive produkcję niezbędnych ilości SAF, aby zaspokoić potrzeby firm takich jak Ryanair i wymagania przepisów UE – dodał Stefano Ballista, CEO w Enilive.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.