Tanie linie lotnicze Ryanair oraz globalny koncern energetyczny Shell podpisały protokół ustaleń (MOU - memorandum of understanding), którego celem jest zwiększenie dostaw zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) na ponad 200 lotniskach niskokosztowca z Irlandii w całej Europie, ze szczególnym uwzględnieniem dostaw SAF w największych bazach przewoźnika z Zielonej Wyspy, takich jak Dublin i port Londyn-Stansted.
SAF jest kluczowym czynnikiem umożliwiającym dekarbonizację lotnictwa, ale obecnie stanowi jedynie niewielki ułamek światowego zużycia paliwa lotniczego. Porozumienie z Shell daje Ryanairowi potencjalny dostęp do 360 tys. ton (120 mln galonów) SAF w latach 2025-2030, co pozwoli zaoszczędzić około 900 tys. ton emisji CO2 (co odpowiada ponad 70 tys. lotów z Dublina do Mediolanu). SAF objęty niniejszym protokołem ustaleń może być potencjalnie produkowany przy użyciu wielu różnych technologii i z szerokiego zakresu zrównoważonych surowców.
MOU zostało podpisane w Centrum Badań nad Zrównoważonym Lotnictwem w Trinity College w Dublinie (TCD) (gdzie Ryanair i TCD zorganizowały Dzień Zrównoważonego Lotnictwa), ma dowodzić zaangażowania taniego przewoźnika i koncernu Shell we współpracę w zakresie inwestycji w paliwa dostawcze SAF. Ryanair wyznaczył sobie ambitne cele: 12,5 proc. SAF do 2030 roku i zerową emisję netto do 2050 roku.
– SAF odgrywa kluczową rolę w naszej strategii Pathway to Net Zero. Umowa z Shell pomaga Ryanairowi zabezpieczyć dostęp do około 20 proc. tego ambitnego celu. Shell jest kluczowym partnerem Ryanair w zakresie zrównoważonego rozwoju i z niecierpliwością czekamy na rozwój współpracy z Shell w miarę zrównoważonego rozwoju naszej Grupy, która do roku finansowego 2022 będzie przewozić 225 mln pasażerów rocznie – powiedział Thomas Fowler, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Ryanair.
– To fantastyczne, że w oparciu o nasze dotychczasowe relacje z Ryanair możemy teraz przyjrzeć się temu, co możemy wspólnie osiągnąć w zakresie zrównoważonego rozwoju. To wstępne porozumienie pokazuje, że obie firmy uznają, że SAF jest kluczem do odblokowania przyszłości zero netto dla lotnictwa. Podzielamy tę samą ambicję, aby umożliwić pasażerom Ryanair latanie z niższą emisją dwutlenku węgla. Przywództwo i odważne działania są potrzebne, aby przyspieszyć dekarbonizację lotów, a nasza umowa jest tego doskonałym przykładem – dodał Jan Toschka, prezes Shell Aviation.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.