Tanie linie Ryanair, które w wiadomości przesłanej do redakcji ogłosiły się „najbardziej ekologiczną linią lotniczą w Europie”, zaktualizowały politykę ochrony środowiska na rok 2020. Ciekawe jest to, że jeszcze w kwietniu przewoźnik z Irlandii znalazł się na 10. miejscu listy największych emitentów CO2 do atmosfery w Europie, jako jedyna linia lotnicza tak wysoko w rankingu.
Ryanair, aktualizując swoją politykę ochrony środowiska na rok 2020, zaraportowały „znaczne postępy od momentu jej ogłoszenia w 2017 roku”. Przewoźnik stwierdził również, że jako „najbardziej ekologiczna linia lotnicza w Europie” jest nieustannie zaangażowany w „ambitne przyszłe cele środowiskowe”.
– Jako najbardziej ekologiczna linia lotnicza w Europie, jesteśmy dumni z tego, co osiągnęliśmy do tej pory i z przyjemnością przedstawiamy naszą niedawno zaktualizowaną, ulepszoną i rozszerzoną politykę ochrony środowiska, szczegółowo opisującą nasze usprawnienia i przyszłe cele – mówi Kenny Jacobs z Ryanaira. – Dzięki nowej polityce środowiskowej wyznaczyliśmy sobie jeszcze bardziej ambitne cele w zakresie obniżenia emisji, a także zainwestowaliśmy 20 miliardów dolarów w nowe samoloty o niskim zużyciu paliwa, podkreślając nasze zaangażowanie w utrzymanie i umacnianie pozycji Ryanaira jako lidera w zakresie adresowania problemów środowiskowych i zmian klimatu – dodaje.
Zaktualizowana polityka
Polityka ochrony środowiska na rok 2020 Ryanaira obejmuje dotychczasowe osiągnięcia we wszystkich aspektach działalności, a także zaktualizowane cele i wezwania do działania dla branży i państw członkowskich UE i zawiera się w kilku punktach:
- Emisja dwutlenku węgla: Ryanair zaktualizował swój cel w zakresie wydajności emisji dwutlenku węgla, dążąc do obniżenia emisji CO2 o 10 proc., z 66g na pasażera/ km do 60g do 2030 roku. Ryanair stał się również pierwszą linią lotniczą, która ogłosiła miesięczne emisje CO2, raportując stale niższe emisje niż jej konkurenci.
- Podatki środowiskowe: W roku budżetowym 2020 (1.04.2019 – 31.03.2020) Ryanair zapłaci ponad 630 mln euro podatków środowiskowych – podatków, które nie przynoszą korzyści środowisku i faworyzują drogie, nieefektywne linie lotnicze nad tanimi. Jednocześnie podatki te wpływają nieproporcjonalnie na koszty podróży i regionalną gospodarkę. Ryanair wzywa państwa członkowskie do zreformowania europejskiego nieba i walki z monopolem kontroli ruchu lotniczego (ATC) – co zmniejszyłoby emisję CO2 o 10 proc.
- Usprawnienia operacyjne: Ryanair zainwestuje 20 mld dol. we flotę 210 nowych samolotów Boeing 737, które będą przewoziły 4 proc. więcej pasażerów, jednocześnie ograniczając spalanie paliwa o 16 proc. i zmniejszając emisję hałasu o 40 proc. Ponadto Ryanair potwierdził swoje zaangażowanie w eliminację tworzyw sztucznych niepodlegających recyklingowi w ciągu pięciu lat – 82 proc. wszystkich towarów konsumpcyjnych na pokładzie nie zawiera plastiku.
- Partnerzy środowiskowi: Od kiedy Ryanair rozpoczął dobrowolny program kompensacji emisji dwutlenku węgla, dzięki darowiznom klientów zebrano 2,5 mln euro. Do tej pory ponad 2 proc. naszych pasażerów przekazało darowizny, wspierając różne projekty naszych partnerów środowiskowych: First Climate (Uganda), Renature Monchique, Native Woodland Trust oraz Irish Whale and Dolphin Group.
- Nowa Kampania Reklamowa: Najtańsze loty. Najniższy Poziom Emisji: Ryanair uruchomił w tym roku pierwszą w historii kampanię reklamową zorientowaną na środowisko, aby zwiększyć świadomość klientów i podkreślić zalety lotów z najbardziej ekologiczną linią lotniczą w Europie. Przewoźnik uruchomił również nową stronę internetową, zorientowaną na środowisko.
Najbardziej trująca linia?
Jak na ironię, jeszcze w kwietniu irlandzki przewoźnik znalazł się na dziesiątym miejscu listy
największych trucicieli w Europie, sporządzonej przez Komisję Europejską. Tym samym linia stała się pierwszym niezwiązanym bezpośrednio z węglem przedsiębiorstwem na liście. Pierwsze miejsca zajęła wówczas polska elektrownia Bełchatów, kolejne pozycje należały do niemieckich obiektów energetycznych.
Ryanair, który przewozi 130 mln ludzi rocznie, zadeklarował 9,9 megaton emisji gazów cieplarnianych w 2018 roku. To wzrost o 6,9 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i 49 proc. w ciągu ostatnich pięciu lat. Prezes przewoźnika, Michael O’Leary, odrzucił wcześniej obawy związane ze zmianami klimatu, nazywając je „kompletnymi bzdurami”.