Grupa Ryanair rozważa zakup A320neo i A321neo dla swojej nowo powstałej maltańskiej spółki Lauda Europe, ale tylko wtedy, gdy Airbus złoży odpowiednią ofertę z dobrą ceną – powiedział Michael O'Leary, dyrektor generalny grupy podczas wirtualnego wywiadu na targach World Travel Market (WTM) London.
Lauda Europe, to nowa maltańska spółka zależna Ryanair Holdings Group, która zastąpiła linię Lauda. Linia przejęła obsługę airbusów A320-200 od Laudy i działa wyłącznie jako techniczny operator w leasingu w formule wet-lease czyli z załogą oraz pod kodem „FR” Ryanaira.
– Nadal jestem pełen nadziei i optymizmu, że możemy zawrzeć umowę z Airbusem, ale jak się dogadamy w kwestii ceny. Wyzwaniem jest jednak to, że Airbus musi być w stanie dopasować ceny się do cen Boeinga A jeśli tak się nie stanie, to zaczniemy całkowicie pozbywać się Airbusów z floty Laudy – powiedział Michael O'Leary, dyrektor generalny Ryanair Group.
Maltański przewoźnik posiada obecnie flotę 34 używanych A320 przejętych od swojego poprzednika. Jest to jedyny operator airbusów w grupie Ryanaira, w skład której wchodzą przewoźnicy jak Ryanair, Ryanair UK, Malta Air i Buzz mający we flocie wyłącznie boeingi B737-800NG. Przejmując firmę Lauda, Ryanair planował wykorzystać austriackiego przewoźnika jako dźwignię do negocjowania lepszych cen z producentami samolotów, porzucając swój wizerunek operatora wyłącznie maszyn Boeinga. Według nieoficjalnych informacji przewoźnik może zamówić do 100 samolotów A320neo i A321neo.
Chociaż relacja między szefem Ryanaira, Michael O’Leary a europejskim producentem samolotów Airbusem jest uważana za niezwykle trudną. Mimo sporych zachęt ze strony Airbusa, O’Leary twierdził zawsze, że wprowadzenie maszyn innego producenta byłoby zbyt drogie i czasochłonne. Teraz jednak Airbus może zmienić zdanie i nieco obniżyć cenę samolotów chociażby dlatego, że niepewna jest przyszłość zamówień, a każda nowa sprzedaż w obecnych czasach jest na wagę złota.
Grupa Ryanaira obsługuje łącznie flotę 603 samolotów B737-800, a także jednego B737-700, który używany jest do czarterów korporacyjnych. Grupa posiada zamówionych 135 samolotów B737 MAX 8-200, a dostawy mają rozpocząć się w przyszłym roku, po
ponownej certyfikacji rodziny B737 MAX.
Rodzina airbusów A320neo
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 110 firm leasingowych i linii zamówiło 7450 maszyn z rodziny A320neo (w tym 3960 A320neo), to około 60 proc. rynku wąskokadłubowego.