Uziemienie B737 MAX oraz brak dostaw tych samolotów powoduje problemy flotowe u wielu przewoźników na całym świecie. Sytuacja krytyczna jest także w Ryanairze, który w ostatnim czasie przyśpiesza rozmowy z Airbusem w sprawie dużego zakupu A320neo i A321neo dla austriackiej Laudy.
Według ostatnich doniesień prasowych, największa linia niskokosztowa w Europie Ryanair chce złożyć duże zamówienie w Airbusie na 100 samolotów. Rosnące problemy pogrążonego w kryzysie Boeinga zagroziły modelowi biznesowemu irlandzkiej linii. Ponieważ samolot 737 MAX są opóźnione ze względu na ich uziemienie, Ryanair chce teraz kupić samolot od konkurenta Airbusa na dużą skalę - poinformował w piątek (24 stycznia) „Wirtschaftswoche” (Wiwo), powołując się na osoby związane ze sprawą.
Chociaż relacja między szefem Ryanaira, Michael O’Leary a europejskim producentem samolotów Airbusem jest uważana za niezwykle trudną. Ryanair lata obecnie tylko boeingami B737-800NG. Mimo sporych zachęt ze strony Airbusa, O’Leary twierdził zawsze, że wprowadzenie maszyn innego producenta byłoby zbyt drogie i czasochłonne. Teraz zmienia zdanie, bo jedna z linii zależnych lata już na A320, dlatego nowe samoloty zamówione przez Ryanaira mają trafić do Laudy. W ostatnich dniach rzeczniczka Laudamotion potwierdziła, że przewoźnik jest zainteresowany zakupem nowych maszyn. Według nieoficjalnych informacji przewoźnik może zamówić do 100 samolotów A320neo i A321neo.
Laudamotion, która przeszła rebranding wizerunku na linie LAUDA, oferuje obecnie loty z czterech baz i zwiększy liczbę swoich samolotów w Wiedniu do 10 tego lata, co sprawi, że lotnisko w Austrii zostanie jego największą bazą. Do 2022 Laudamotion spodziewa się obsługiwać swoje trasy 40 airbusami A320 i przewozić 10 milionów pasażerów rocznie. Teraz we flocie znajdują się 23 takie airbusy.
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 105 firm leasingowych i linii zamówiło 7188 maszyn z rodziny A320neo (w tym 3255 A321neo), to około 60 proc. rynku wąskokadłubowego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.