– Ryanair nie ma obowiązku wypłaty rekompensat z tytułu EU261 w przypadku, gdy zakłócenia lotów powodowane są przez strajki prowadzone przez związki zawodowe – orzekł w środę sąd apelacyjny w Wielkiej Brytanii. Sąd stwierdził, że strajki stanowią nadzwyczajne okoliczności i są całkowicie poza kontrolą linii lotniczej. Ryanair z zadowoleniem przyjął wyrok.
Sędzia Iain Hughes stwierdził: – Każdy sąd chętnie zaakceptuje fakt, że warunki zatrudnienia stanowią element prowadzenia linii lotniczych, ale nie znaczy to, że problem z warunkami zatrudnienia musi być nieodłączny, a przeanalizowanie przyczyny lub źródła problemu jest po stronie sądu.
W odniesieniu do„ kontroli” sędzia powiedział: – Z zasady żadna linia lotnicza nie jest w stanie kontrolować żądań stawianych przez związki zawodowe. Wszystkie linie lotnicze, niezależnie od tego, czy są własnością państwa, czy akcjonariuszy, podlegają sprzecznym interesom i nie mogą zgodzić się na wszystkie żądania, które są wobec nich zgłaszane przez związki zawodowe. Linie lotnicze muszą uwzględniać znacznie szerszy zakres interesów, w tym interes samego przedsiębiorstwa, interes pasażerów, interes pracowników niestrajkujących oraz interes właścicieli, muszą także mieć na uwadze konkurencję na rynku.
Ryanair dokłada wszelkich starań, aby zapewniać swoim klientom najwyższy poziom usług i ochrony oraz podejmuje wszelkie dostępne środki, aby zminimalizować niedogodności w przypadku wystąpienia nieuniknionych zakłóceń lotu – stwierdza w komunikacie operator lotniczy. W przypadku odwołania lotu Ryanair oferuje pasażerom wybór między zwrotem kosztów a zmianą rezerwacji. Ponadto w odpowiednich sytuacjach Ryanair zapewnia swoim klientom opiekę i zakwaterowanie. Ryanair ocenia każde zakłócenie indywidualnie, a polityką firmy jest wypłata wszystkich ważnych roszczeń z tytułu EU261 w ciągu 10 dni od otrzymania roszczenia od klienta – czytamy w komunikacie.
Kenny Jacobs z Ryanaira powiedział: – Z zadowoleniem przyjmujemy decyzję sądu z Wielkiej Brytanii, że strajki kierowane przez związki zawodowe w 2018 r. stanowią nadzwyczajne okoliczności. Ryanair wypłaca zdecydowaną większość roszczeń odszkodowawczych z tytułu EU261, które otrzymuje, ale czasami Ryanair musi odrzucić roszczenia, jeśli nieuniknione zakłócenia są spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami.
Chociaż nie chcemy rozczarowywać klientów, którzy mogli oczekiwać wypłaty odszkodowań z tytułu EU261, tym razem musimy odmówić. Mamy bowiem zobowiązania w stosunku do klientów (w tym roku Ryanair przewiezie ponad 150 milionów pasażerów), naszych pracowników i odpowiedzialnie zarządzamy naszymi kosztami. Inna decyzja Ryanaira w tym względzie spowodowałoby podniesienie opłat i ograniczenie wyboru dla wszystkich naszych klientów, w szczególności na trasach regionalnych, na które wypłata rekompensat z tytułu EU261 miałaby nieproporcjonalny wpływ.
Orzeczenie to wynika z podobnych orzeczeń sądów w Irlandii, Hiszpanii, Niemczech, Francji i we Włoszech. Ryanair w pełni przestrzega wszystkich przepisów EU261 i rozpatruje wnioski najszybciej w branży – w ciągu 10 dni.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.