Irlandzkie linie lotnicze wprowadziły cięcia w siatce połączeń z Polski. Od stycznia 2022 roku ze wszystkich polskich lotnisk, z których połączenia wykonuje Ryanair, Buzz lub Lauda, nie polecimy na przynajmniej 70 trasach. Na ten moment zawieszenia lotów potrwają od 3 do 4 tygodni.
Ostatnio informowaliśmy, że Michael O’Leary w brytyjskich dziennikach powiedział, że
loty powinny być tylko dla zaszczepionych. Nie upłynęło zbyt dużo czasu, a w systemie rezerwacyjnym Ryanaira nastąpiło zmniejszenie oferowania lotów z Polski i innych krajów przez cały styczeń. Zawieszenia lotów są efektem nowego wariantu koronawirusa – omikronu, który pojawił się w listopadzie w Afryce i rozprzestrzenił się na cały świat. Dodatkowo zimowe miesiące jak styczeń czy luty, to najsłabszy okres dla linii lotniczych.
Jakie trasy Ryanair zawiesi?- Z Bydgoszczy do Londynu-Luton i Kijowa (od 9 stycznia do 2 lutego),
- Z Gdańska do Aarhus (od 9 stycznia do 3 lutego), Billund, Wiednia (od 8 stycznia do 1 lutego), Vaxjo, Bristolu, Newcastle (od 7 stycznia do 4 lutego) i Birmingham (od 9 stycznia do 2 lutego),
- Z Warszawy-Modlina do Manchesteru, East Midlands, Koszyc, (od 8 stycznia do 1 lutego), Leeds (od 9 stycznia do 2 lutego), Goeteborga, Ammanu, Aarhus (od 7 stycznia do 4 lutego), Charkowa (od 5 stycznia do 2 lutego), Shannon i Wenecji-Treviso (od 9 stycznia do 3 lutego) ,
- Z Wrocławia do Leeds, Glasgow, Manchesteru, Pizy (od 7 stycznia do 4 lutego) Brukseli, Oslo, Liverpoolu, Edynburga (od 8 stycznia do 1 lutego), Bournemouth (od 8 stycznia do 2 lutego), Billund, Bolonii, Newcastle i Bristolu (od 9 stycznia do 2 lutego),
- Z Krakowa do Charkowa (od 3 stycznia do 4 lutego), Turynu, Ammanu (od 7 stycznia do 4 lutego), Bordeaux, Billund, Goeteborga, Malmo (od 8 stycznia do 1 lutego), Rygi, Ankony (od 9 stycznia do 3 lutego), Podgoricy i Glasgow (od 9 stycznia do 2 lutego),
- Z Katowic do Bolonii (od 7 stycznia do 4 lutego), Odessy, Birmingham, Manchesteru (od 9 stycznia do 1 lutego) i Edynburga (od 9 stycznia do 2 lutego),
- Z Poznania do Charkowa (od 2 stycznia do 3 lutego), Edynburga, Ammanu, Helsinek, Brukseli-Charleroi (od 7 stycznia do 4 lutego), Manchesteru, Manchesteru, Leeds, Birmingham, Mediolanu-Bergamo, Billund (od 8 stycznia do 1 lutego), Bristolu (od 8 stycznia do 2 lutego), Liverpoolu, Tel Awiwu (od 9 stycznia do 3 lutego) i Oslo (od 9 stycznia do 4 lutego),
- Ze Szczecina do Londynu-Stansted (od 9 stycznia do 1 lutego) i Liverpoolu (od 9 stycznia do 3 lutego)
- Z Rzeszowa do Bristolu (od 7 stycznia do 4 lutego), East Midlands (od 9 stycznia do 4 lutego) i Manchesteru (od 9 stycznia do 2 lutego),
- Z Łodzi do Dublina (od 8 stycznia do 2 lutego),
- Z Lublina do Dublina (od 8 stycznia do 2 lutego),
- Z Olsztyna do Londynu-Stansted (od 7 stycznia do 4 lutego).
Widać, że większość zawieszonych tras jest do Wielkiej Brytanii. Może mieć to związek z zapowiadanym wprowadzeniem twardego lockdownu przez rząd premiera Borisa Johnsona. Uciążliwe obowiązkowe testowanie, nawet dla osób w pełni zaszczepionych, przed wylotem do Zjednoczonego Królestwa, a także obowiązkowy test w drugim dniu po przyjeździe powoduje mniejsze zainteresowanie lotami wśród potencjalnie chętnych. Dodatkowo będzie to po okresie świąteczno-noworocznym, kiedy większość chętnych wróci już do swoich domów.
Najbardziej ucierpią lotniska we Wrocławiu i Poznaniu. Pasażerowie wylatujący z tych portów lotniczych nie będą mogli polecieć na 13 trasach. Z Małopolski zawieszono łącznie 11 tras. Z Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawy-Modlina nie będzie w styczniu 10 kierunków.
Roczne wyniki finansowe i liczba pasażerów zmniejszona Wariant koronawirusa – omikron – spowodował, że Ryanair musiał zmniejszyć swoją siatkę połączeń w ramach wszystkich linii należących do grupy w styczniu o 33 proc. W grudniu przewoźnik planuje przewieźć pomiędzy 9 a 9,5 miliona pasażerów. W styczniu z planowanych 10 milionów pasażerów będzie między 6 a 7 milionów. Nie są wykluczone dalsze zmiany rozkładu lotów w lutym i marcu 2022 roku. Rozkład zostanie poddany ponownej rewizji w styczniu. Wpływ na kolejne zawieszenie będzie mieć poziom hospitalizacji oraz restrykcje i zakazy podróży w Unii Europejskiej.
W wyniku kolejnej fali pandami Ryanair w całym roku przewiezie poniżej 100 milionów pasażerów. Spodziewana strata netta za rok finansowy, który kończy się 31 marca 2022 roku, zamknie się w przedziale od 250 milionów euro do 450 milionów euro.